Wessel Kraaij benoemd tot ACM Distinguished Member

Op 8 november heeft de Association for Computing Machinery (ACM) Wessel Kraaij benoemd tot een van de 2017 Distinguished Members. ACM Distinguished Members hebben een significante bijdrage geleverd op het gebied van computing, computer science of information technology. Wereldwijd ontvingen dit jaar 43 wetenschappers de ACM-onderscheiding, waarvan Wessel Kraaij de enige wetenschapper uit Nederland is. Kraaij ontving de benoeming voor zijn bijdragen op het gebied van Information Retrieval (IR).

Levensverbeterende innovaties door professionals

"Computing technology wordt steeds dominanter in ons dagelijks leven en transformeert de maatschappij op elk niveau," licht de President van ACM Vicki L. Hanson toe. "Door elk jaar opnieuw Distinguished Members te benoemen, benadrukt ACM dat levensverbeterende innovaties niet toevallig tot stand komen, maar het resultaat zijn van het harde werk, de inspiratie en de creativiteit van toonaangevende professionals. We eren de 2017 ACM Distinguished Members voor de essentiële rol die hun prestaties spelen in ons leven en werk.”

Content based video retrieval

De belangrijkste technische bijdragen van Kraaij hebben betrekking op de toepassing van natuurlijke taalverwerking en statistische taalmodelleringstechnieken voor een reeks IR-processen, zoals Cross-Language IR, Topic Detection and Tracking, Biomedical IR, Web Search en Automatic Summarization. Sinds 2003 is hij wetenschappelijk co-coördinator van de invloedrijke jaarlijkse TRECVID video-evaluatie benchmark conferentie, georganiseerd door het National Institute of Standards and Technology (NIST). In deze rol heeft hij bijgedragen aan aanzienlijke verbeteringen in content based video retrieval. Hij ontving verschillende onderscheidingen voor best papers en technische prestaties en was actief als technisch PC-lid en organisator van IR-conferenties.

Data en kennis combineren

Wessel Kraaij is als hoogleraar Applied Data Analytics verbonden aan het Leiden Institute for Advanced Computer Science (LIACS, Universiteit Leiden) en als principal scientist aan TNO (de Nederlandse Organisatie voor toegepast wetenschappelijk onderzoek) in Den Haag. Zijn huidige onderzoek richt zich op het ontwikkelen van leeralgoritmen voor gepersonaliseerde gezondheidsaanbevelingen en verbeterde klinische beslissingsondersteuning, waarbij de combinatie van waargenomen gezondheidsgegevens en gestructureerde kennis ingezet wordt. In deze context ontwikkelt hij ook concepten voor databeheer, die burgers volledige controle geven over de toegang tot hun gezondheidsgegevens en - met behoud van privacy - analyses mogelijk maken.

Het ACM Distinguished Member Recognition Program dat in 2006 is gestart, bestaat uit leden met ten minste 15 jaar professionele ervaring, die aanzienlijke prestaties hebben geleverd of een significante bijdrage hebben geleverd op het gebied van computing. Recente ACM Distinguished Members op het gebied van Information Retrieval en Multimedia zijn: Chris Clifton, Jimmy Huang (2017), Chong Wah Ngo, David Carmel, Alberto del Bimbo (2016), Charles LA Clarke, Hang Li, Nuria Oliver (2015), Lynda Hardman (2014).