Rowie Stolk verdedigde preadvies Jonge VAR

Op vrijdag 17 november 2017 trad Rowie Stolk, promovenda bij de afdeling Staats- en bestuursrecht van de Universiteit Leiden, op als preadviseur tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Jonge VAR (Vereniging voor Bestuursrecht).

De Jonge VAR bijeenkomst stond in het teken van ‘Strategisch procederen’. Rowie ging in haar preadvies in op de legitimiteit van strategisch procederende belangenorganisaties. Zij presenteerde haar preadvies samen met Merel Hendrickx, projectmedewerker bij het Public Interest Litigation Project (PILP), om zo inzichten uit wetenschap en praktijk samen te brengen. Hiernaast werden nog twee preadviezen verdedigd. Laura van der Meulen, advocaat bij Pels Rijcken, richtte zich op strategisch procederen vanuit het perspectief van het bevoegd gezag. Zij presenteerde haar preadvies samen met Michel Simons, programmamanager Windenergie – Gemeente Rotterdam. Marlies Wolfrat en Koen de Meulder, beiden werkzaam als rechter bij de rechtbank Midden-Nederland, wijdden hun gezamenlijk preadvies aan proefprocessen en rechtsvorming, en onderzochten in dat kader hoe ook de bestuursrechter strategische keuzes maakt.

Rowie’s preadvies sluit aan bij haar promotieonderzoek naar de legitimiteit en effectiviteit van public interest litigation door belangenorganisaties in het Nederlandse bestuurs(proces)recht.

Klik hier voor de preadviezen.