Jong Talent Aanmoedigingsprijzen voor zes propedeusestudenten Universiteit Leiden

Op 27 november ontvangen zes studenten in exacte en technische vakken van de Universiteit Leiden een aanmoedigingsprijs van 500 euro bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem.

De gelukkige winnaars zijn: Alex Spieksma (Wiskunde), Maite Boden (Natuurkunde), Maud van Boven (Molecular Science & Technology), Pim Spelier (Informatica), Quinte Smitskamp (Molecular Science & Technology) en Linde Schoemaker (Bio-Farmaceutische Wetenschappen). Zij zijn de beste propedeusestudenten van hun studierichting op hun universiteit en behaalden het hoogste cijfergemiddelde van hun jaar.

Exacte en technische talenten

Op 27 november ontvangen in het totaal 56 jonge talenten in de exacte en technische wetenschappen een aanmoedigingsprijs in Haarlem. Het gemiddelde cijfer dat zij behaalden was een 9,25. Voor de genomineerden in de natuurkunde en technische natuurkunde was dit gemiddelde met 9,44 het hoogst.  Net als vorig jaar was circa 25 procent van de winnaars vrouw. Meer nog dan in voorgaande jaren, viel het de jury op dat veel genomineerden een omvangrijker studieprogramma volgden dan hun hoofdvakprogramma. Velen volgden nog een honoursprogramma of deden een dubbele bachelor (zoals  informatica plus wiskunde).

Afstudeerprijzen

Daarnaast worden ook dit jaar weer afstudeerprijzen (van 3.000 tot 5.000 Euro) voor Jong Talent uitgereikt. Anna Latour van de Universiteit Leiden wint een tweede prijs bij de KNVI Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde van 1000 euro. Belangrijke criteria voor de afstudeerprijzen zijn het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij.

bron: Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen
foto: Hilde de Wolf