Delegatie van Universiteit Leiden bezoekt Japan

Een delegatie van de Universiteit Leiden brengt van 18 tot 26 november een bezoek aan een aantal Japanse universiteiten en onderzoeksinstellingen voor samenwerking op het gebied van onderzoek en onderwijs.

‘We willen de bestaande banden met Japanse universiteiten aanhalen en ook nieuwe relaties aangaan’, aldus rector magnificus Carel Stolker. ‘Dat is voor ons onderzoek belangrijk. Daarnaast hopen we meer mogelijkheden te creëren voor Leidse studenten om in Japan onderwijs te volgen. Omgekeerd zijn studenten uit Japan hier natuurlijk ook welkom.’

Op het programma staan bezoeken aan onder meer:

• University of Tokyo
  • Nichibunken (International Research Center for Japanese Studies)
  • Ritsumeikan University
  • Kyoto University
  • Nagasaki University

Cleveringalezing

Naast de bezoeken aan diverse universiteiten is de Leidse delegatie ook betrokken bij andere activiteiten. Ivo Smits, hoogleraar Japanstudies, houdt op de Nederlandse ambassade in Tokio een Cleveringalezing over ‘Holland’ als symbolische taal in vroegmodern Japan. De lezing vindt plaats op 20 november, aanmelden kan op de website van het LUF.

Stedenband

Daarnaast is de Leidse universitaire delegatie uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de ondertekening van de stedenband Leiden-Nagasaki, die door de Leidse burgemeester Henri Lenferink en zijn Japanse collega wordt bekrachtigd.

Dejima-brug

Verder woont de Leidse delegatie de officiële opening van de Dejima-brug bij. Dejima is een klein eilandje in Nagasaki en was van 1641 tot 1859 de locatie van een belangrijke handelspost van Nederland. In die tijd was Japan een voor het Westen gesloten land. Dejima was een van de weinige plekken waar de westerse wereld en Japan met elkaar in contact kwamen.

Schaalmodel van Dejima, eigendom van Museum Volkenkunde

Von Siebold

Dejima was tevens lange tijd de thuisbasis van Philipp Franz Von Siebold die op de Nederlandse handelspost Japanse wetenschappers in westerse geneeskunde onderwees. Von Siebold raakte geïntrigeerd door de voor hem onbekende Japanse planten. In 1829 moest hij Japan verlaten omdat hij werd verdacht van spionage. Hij nam onder meer zaden en planten mee en vestigde zich in Leiden. Zeker tien van die planten bloeien nog altijd in de Hortus.

Japanstudies

Leiden heeft als enige universiteit in Nederland een opleiding Japanstudies, waar studenten niet alleen de taal op hoog niveau leren maar ook de geschiedenis, literatuur, kunst en godsdiensten van Japan bestuderen. Het instituut Japanstudies werkt nauw samen met Japanmuseum SieboldHuis, waarin een deel van de rijke collectie van Von Siebold permanent wordt tentoongesteld.

Asian Library

Dit jaar is de Asian Library van de Universiteit Leiden geopend, met een van ’s werelds grootste collecties uit landen als Japan, China, Indonesië en Korea. De bibliotheek is open voor onderzoekers, studenten en belangstellenden.

Beeld boven: University of Tokyo, faculteit Geneeskunde.