Kom naar de prijsuitreiking van de World Cultural Council

De Universiteit Leiden is op 8 november het toneel van de jaarlijkse prijsuitreiking van de World Cultural Council (WCC). We beantwoorden de vijf belangrijkste vragen over deze prestigieuze prijzen.

Wat is de World Cultural Council?

De WCC is een internationale organisatie die tot doel heeft onderzoek en creativiteit internationaal te promoten. Dat doet de organisatie onder meer door het jaarlijks uitreiken van verschillende prijzen aan wetenschappers en kunstenaars. Het hoofdkantoor van de organisatie staat in Mexico.

Waarom is de prijsuitreiking in Leiden?

In 2015 won de Leidse sterrenkundige Ewine van Dishoeck de Albert Einstein World Award of Science, de meest prestigieuze prijs van de WCC. Zij kreeg de prijs voor haar wetenschappelijk onderzoek naar de chemische samenstelling van het heelal. Twee jaar later mag de winnende onderzoeksinstelling de prijsuitreiking zelf organiseren, een beetje zoals het Eurovisiesongfestival dus.

Wie gaan er dit jaar met de prijzen vandoor?

De winnaars van 2017 zijn al bekend. Omar M. Yaghi, scheikundige aan de universiteit van Berkeley, ontvangt de Albert Einstein Award. Hij krijgt de prijs onder meer voor het vervaardigen van poreuze materialen. Russell Hartenberger, emeritus hoogleraar aan de universiteit van Toronto, krijgt de Leonardo da Vinci World Award of Arts voor zijn onderzoek naar muziek uit verschillende culturen en genres. Ook ontvangen negen Leidse vrouwelijke wetenschappers een Special Recognition Award. Zij krijgen de erkenning voor hun gave om hun onderzoeksresultaten op een begrijpelijke en toegankelijke manier te verspreiden.

Wat staat er verder op het programma?

Op 7 november – de dag vóór de uitreikingen – is hoogleraar Sir Colin Blakemore te gast in het LUMC. De voorzitter van het WCC vertelt die avond over de mechanismen die we gebruiken om perspectief te interpreteren. Hij zal ingaan op de consequenties daarvan op de kunst en de architectuur. Overigens geven ook prijswinnaar Yaghi en Hartenberger een lezing, en wel op de ochtend van de prijsuitreiking.

Kan ik erbij zijn?

Zeker! Je kunt bij de prijsuitreiking én de lezing van Sir Colin Blakemore aanwezig zijn. Meld je wel even vooraf aan via de links.