Presentatie masterscriptie tijdens conferentie Reshaping Work

Francine van Vlijmen, net afgestudeerd in Staats- en Bestuursrecht aan de Universiteit Leiden, heeft op 20 oktober een poster-presentatie gegeven tijdens de conferentie “Reshaping Work in the Sharing Economy” in Amsterdam.

Haar poster-presentatie gaat over haar masterscriptie, waarbij zij onderzoek heeft gedaan naar de waarborging van publieke belangen in de deeleconomie. De scriptiebegeleiders waren prof. Tom Barkhuysen en Sofia Ranchordàs.

Conferentie Reshaping Work

Tijdens deze conferentie wordt stilgestaan bij de vraag hoe om te gaan met de nieuwe vormen van werk die de platform economie met zich meebrengt. Is een platform een werkgever? Is een Uber-chauffeur een werknemer of zelfstandige? Hoe kunnen sociale zekerheden worden gewaarborgd? Gedurende twee dagen gaan academici, beleidsmakers, bedrijven en platform-werkers met elkaar in gesprek om oplossingen te bedenken voor de toekomst.

Poster-presentatie

Tijdens haar poster-presentatie gaat Francine in op de waarborging van publieke belangen in de deeleconomie, waarbij zij specifiek heeft gekeken naar Airbnb en Uber. Ten opzichte van de waarborging van publieke belangen in de traditionele sectoren voor toeristische accommodaties en de taxibranche staat het er minder goed voor met de waarborging van publieke belangen sinds de komst van Airbnb en Uber. Zo raakt Airbnb aan de waarborging van voldoende woonruimtevoorraad en de leefbaarheid van de buurt. Bij Uber gaat het onder meer om veiligheid (van de passagier maar ook de bestuurder) en oneerlijke concurrentie. Tijdens de conferentie heeft Francine gesproken met onderzoekers maar ook met medewerkers van het Ministerie van Economische Zaken, die geïnteresseerd waren naar de juridische implicaties van de deeleconomie. Ook werd gekeken naar hoe deze publieke belangen beter kunnen worden gewaarborgd. Wel of geen nieuwe wet- en regelgeving? Op Europees, nationaal of lokaal niveau?