Leer gezond leven op Leiden Leeft

Sprinkhanen eten, een lesje bootcamp of je bruin vet activeren: gezond leven hoeft niet moeilijk of vervelend te zijn, het is zelfs leuk! Daarom organiseerde een groep Leidse (bio)medische studenten Leiden Leeft – een gezondheidsdag voor alle inwoners van Leiden.

Op de Leiden Leeft Gezondheidsdag, die op 17 juni in de Hooglandse Kerk plaatsvond, leerden de bezoekers hoe makkelijk en leuk gezond leven kan zijn. De hele dag waren er lezingen, workshops en demonstraties. Ook was er een uitgebreide informatiemarkt, waar verschillende bedrijven en organisaties hun producten en diensten toonden, en een 'gezonde' foodmarket. Hoe dat eruitzag? Bekijk het videoverslag!

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Interactief

‘We willen de gezondheidsdag zo interactief mogelijk maken’, vertelt organisator Lotte Bouwman. ‘Zo zijn er workshops yoga, dans en bootcamp. Ook kunnen de bezoekers leren reanimeren, of zich laten adviseren door een slaapcoach.' Naast alle workshops worden de hele dag door lezingen gegeven over onderwerpen die raken aan de dagelijkse gezondheid. Wat is bruin vet precies, en hoe kan het je helpen slank te blijven? Hoe combineer je een drukke baan met een gezonde levensstijl? En hoe onderscheid je feiten van fabels in gezondheidsnieuws?

De gezondheidsdag is gratis te bezoeken voor alle inwoners van Leiden, jong en oud. Bouwman: 'Voor kinderen is er buiten op het plein een springkussen, en binnen kunnen zij hun knuffels beter maken bij een speciale berendokter.' Ook aan de inwendige mens is gedacht: er zijn verschillende 'gezonde' foodtrucks aanwezig. Proef eens wat je allemaal kunt maken van insecten, of fiets op de hometrainer om de blender voor je smoothie aan te drijven!

Wedstrijd

De gezondheidsdag is ontstaan vanuit een wedstrijd van de studievereniging Medische Faculteit der Leidse Studenten (M.F.L.S.). Alle leden werden opgeroepen om ideeën in te zenden voor een grote activiteit. Het idee voor de gezondheidsdag werd gekozen daaruit gekozen als 'Beste idee van de M.F.L.S.' omdat de activiteit is gericht op alle inwoners van Leiden.