Eurocommissaris Margrethe Vestager houdt Europa Lezing

Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging, zal op 14 juni 2017 de Europa Lezing geven in het Groot Auditorium van het Academiegebouw van de Universiteit Leiden.

Het Europa Instituut van de universiteit dat de lezing voor de zesde maal organiseert, is blij met de komst van de invloedrijke Vestager naar Leiden. Stefaan Van den Bogaert, hoogleraar Europese recht en directeur van het Europa Instituut: ‘We kijken ernaar uit dat de commissaris haar uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van Europees mededingingsrecht en daarbuiten deelt met het publiek van de Europa Lezing.’

Biografie Commissaris Vestager

Margrethe Vestager begon haar professionele politieke carrière op haar 21ste, toen zij benoemd werd tot het bestuur en de directie van de Deense Sociaal Liberale Partij (Radikale Venstre) en diens commissie voor Europese Zaken. Vestager was van 2001 tot 2014 lid van het Deense Parlement voor de Sociaal Liberale Partij en van 2007 tot 2014 de politiek leider van haar partij. Zij diende als minister van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken van 2011 tot 2014. Vestager voerde onder meer verregaande bezuinigingen door in de werkloosheidsuitkeringen van het royale Deense sociale welvaartstelsel. In oktober 2014 werd Vestager aangesteld als de Eurocommissaris voor Denemarken in de Commissie Juncker. Sindsdien heeft ze stappen gezet in een aantal belangrijke antitrustzaken zoals die tegen Gazprom en Google. Ook  heeft ze Ierland opdracht gegeven om 13 miljard euro terug te vorderen van Apple als onderdeel van een bredere bestrijding van belastingontwijking.

Op 15 februari 2017 ontving Vestager een eredoctoraat van de KU Leuven voor haar ‘stevige beleid inzake mededinging en overheidssteun binnen de Europese Unie’ en vooral voor haar ‘specifieke aandacht voor de ethische dimensie van het gedrag van bedrijven en overheden.’ Op 20 april 2017 heeft Time Magazine Vestager uitgeroepen tot een van de 100 meest invloedrijke mensen ter wereld.

Interview De Volkskrant

Vestager is op 18 mei 2017 geïnterviewd door De Volkskrant: 'We moeten heel anders kijken naar globalisering'. Het volledige artikel is te lezen via LexisNexis

Europa Lezing

Het Europa Instituut organiseert dit jaar zijn zesde jaarlijkse Europa Lezing. Van den Bogaert: ‘We zijn verheugd dat voor de zesde keer op rij een vooraanstaand spreker bereid is om een ​​belangrijk Europa-gerelateerd probleem te bespreken.’

Eerdere sprekers (in chronologische volgorde):

• Petro Poroshenko, President van Oekraïne;
• Herman Van Rompuy, voormalig Voorzitter van de Europese Raad;
• Alexander Italianer, Secretaris-Generaal van de Europese Commissie;
• Radosław Sikorski, voormalig Minister van Buitenlandse Zaken in Polen en
• Jonathan Mance, Lord Justice in het Britse Hooggerechtshof.

U kunt de lezing alleen op uitnodiging bijwonen.

Europa Instituut

Meer informatie over het Europa Instituut.