Studium Generale-reeks over complexe netwerken afgetrapt

‘Het was nog nooit zo makkelijk om een Studium Generale reeks op te zetten.’ Met deze woorden bedankte organisator Tilman Grünewald spreker Frank den Hollander, die op maandag 20 februari de Studium Generale-reeks over complexe netwerken aftrapte.

Verbondenheid

De reeks van zes lezingen is vrij toegankelijk en geschikt voor een breed publiek. In de serie vertellen Frank den Hollander, Michael Emmerich en Diego Garlaschelli over complexe netwerken, telkens vanuit een andere invalshoek: wiskunde, natuurkunde of informatica. ‘Met deze serie willen wij complexe netwerken in de schijnwerpers te zetten, omdat ze ontzettend belangrijk zijn. We laten zien hoe alles met elkaar verbonden is in onze maatschappij en dat verbondenheid de grote gemene deler is die ons leven bepaalt’, aldus Den Hollander.

Hoe complex zijn complexe netwerken?

Tijdens de eerste lezing in het Lipsius leidt Den Hollander complexe netwerken in. Voor een gemêleerd publiek van jong en oud vertelt hij dat complexe netwerken overal in ons dagelijks leven te vinden zijn: ons dagelijks verkeer met de trein of de auto, het geldverkeer tussen consumenten en banken, maar ook het internet. ‘Het netwerk van de NS is nog in kaart te brengen, maar het internet is te complex om volledig te kunnen bevatten’, legt Den Hollander uit.

Gevaren

‘Connectiviteit is iets wat ons blij maakt’, vervolgt hij. Den Hollander waarschuwt de toehoorders: des te meer een netwerk verbonden is, des te makkelijker het onderuit te halen is. Voor een complex netwerk geldt daarom een gulden middenweg: het moet functioneel, maar niet te kwetsbaar zijn. ‘Als bijvoorbeeld de zes grootste vliegvelden op de wereld uitvallen, ligt het hele netwerk plat’, aldus Den Hollander voor een verbaasd publiek.

Samenwerking

Den Hollander is een groot fan van complexe netwerken: ‘Ik hou ervan om over structuren te denken.’ Ook vindt hij het interessant dat het een interdisciplinair onderwerp is: ‘Het brengt veel verschillende disciplines bij elkaar. Om grip te krijgen op complexe netwerken, hebben we onder andere natuurkunde, wiskunde, informatica, biologie en sociale wetenschappen nodig’, vertelt hij bevlogen aan het publiek. Hij zegt blij te zijn met de huidige samenwerkingen tussen de instituten en faculteiten. ‘Al hoop ik dat de samenwerkingen in de toekomst nog verder uitbreiden.’

Volgende lezing

Op maandag 27 februari geeft Michael Emmerich de volgende lezing in deze serie. Tijdens de eerste lezing gaf hij alvast een voorproefje: hij zal uitleggen hoe wetenschappers computers gebruiken om complexe netwerken te visualiseren en te simuleren. Hij gebruikt verschillende voorbeelden van netwerksimulatie, zoals biologische processen, verkeerssimulaties en de dynamiek van sociale netwerken. Iedereen is welkom, de overige lezingen beginnen de komende vijf maandagen om 19:30 in zaal 011 van het Lipsius gebouw. Inschrijving is niet nodig.

Studium Generale organiseert lezingen, debatten, symposia, filmvoorstellingen en andere activiteiten voor een breed publiek van studenten, medewerkers en iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap.