Sugoi! Leiden Asia Year van start op dies

Een jaar lang staat Leiden in het teken van Azië met talloze Aziatische evenementen, conferenties, tentoonstellingen en concerten. Aanleiding is de nieuwe Asian Library van de Universiteit Leiden. Kom lezen, kijken, luisteren, proeven of dansen zoals ze dat doen in Bollywood of Indonesië.

Opening Asian Library

De Asian Library - een gloednieuwe verdieping bovenop de Universiteitsbibliotheek - staat niet voor niets op deze plek. Al eeuwenlang is Leiden dé internationale kennis-en cultuurhub over Azië, mede mogelijk dankzij samenwerking met Azië-experts over de hele wereld. Leiden is de enige universiteit in Nederland die opleidingen Koreaans, Chinees en Japans aanbiedt. In de loop der tijd zijn grote en bijzondere collecties verzameld over onder andere Indonesië, China, Japan en Korea die nu onder één dak samen komen. Naast de diverse bestaande universitaire collecties zijn daar de rijke verzamelingen van het KITLV en het KIT bijgekomen.

De Asian Library op het dak van de Universiteitsbibliotheek.

Grootste Indonesië-collectie ter wereld

De Asian Library herbergt ruim 30 kilometer aan zeldzame boeken, prenten, brieven, kaarten, foto’s en kranten. ‘We beschikken over een van de grootste Aziatische collecties in de westerse wereld en wereldwijd herbergen we zelfs de grootste Indonesië-collectie', aldus Kurt de Belder, directeur van Universitaire Bibliotheken Leiden. De nieuwe bibliotheek wordt op 30 maart in gebruik genomen en de officiële opening is op 14 september.

Een topstuk uit de KITLV-collectie: de autobiografie van de Javaanse prins Diponegoro (1785-1855).

Dies in het teken van Azië

De Asian Library is de aanleiding voor het Leiden Asia Year die officieel van start ging op de dies natalis op 8 februari. Historicus Frank Dikötter, hoogleraar aan de University of Hongkong, kreeg een eredoctoraat voor zijn werk over de Volksrepubliek China onder Mao. Jan Michiel Otto, Leids hoogleraar Recht in Ontwikkelingslanden, analyseerde in zijn oratie ontwikkelingen in de rechtssystemen in Aziatische moslimlanden. Maria Yazdanbakhsh, hoogleraar Parasitologie in Leiden, vertelde hoe Nederland en Indonesië steeds beter zijn gaan samenwerken op medisch gebied.

Op de dies aandacht voor gezondheidszorg in Indonesië.

Cool Japan en andere tentoonstellingen

Met meer dan 30 partners waaronder diverse Leidse musea, instituten als het KITLV en culturele festivals organiseert de universiteit vele evenementen, conferenties en tentoonstellingen. Azië als inspiratiebron is het thema van de tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek: A Buddha in the Backyard (t/m 9 mei). Op 18 mei volgt daar een expositie over het Sanskrit en op 14 september begint Mapping Asia. De Hortus botanicus Leiden wijdt een tentoonstelling aan bijzondere Aziatische planten: Kroonjuwelen van Azië (14 april t/m 7 oktober). Samurai, films, high tech gadgets en strips die sugoi (te gek) zijn; dat laat Museum Volkenkunde allemaal zien in de expositie Cool Japan (14 april t/m 17 september). Japanmuseum Von Sieboldhuis toont het hele jaar door bijzondere collecties, zoals antieke gebruiksvoorwerpen, kleding en kunst.

Tentoonstelling Cool Japan. Foto: Museum Volkenkunde.

Conferenties

Dit jaar komen extra veel Azië-onderzoekers naar Leiden vanwege de uiteenlopende wetenschappelijke conferenties. Een greep: de openingsconferentie op 9 februari ging over China en de relatie met Nederland en Europa, er is een congres over Vietnam en Korea (3 t/m 4 maart), een symposium over de dekolonisatieoorlog in Nederlands-Indië (13 mei) en een congres over de dekolonisatie van Congo en Nederlands-Indië (20 oktober).

Lezingen

Daarnaast zijn er vele lezingen over bijvoorbeeld daoïsme (17 februari) boeddhisme (24 februari) en een HOVO-reeks in samenwerking met de Hortus Botanicus Leiden over Indonesische biogeografie ( 31 maart-28 april. De Van Vollenhovenlezing gaat dit jaar over Indonesisch recht (18 mei).

Films

Er is ook veel aandacht voor films uit Azië. ‘Framing Asia’ is een maandelijkse filmavond ter gelegenheid van het Azië-jaar, georganiseerd door het KITLV in samenwerking met Studium Generale en het instituut Antropologie. Korte Aziatische films zijn te zien op het CinemaAsia Film Festival (14 september). Het Leiden International Film Festival (26 oktober-5 november) toont ook diverse films van spraakmakende Aziatische regisseurs.

'Reistafel'

Studenten doen volop mee aan het Leiden Asia Year. Zo organiseert de studievereniging van Sinologie een loopbaancongres (1 t/m 3 maart) over de carrièremogelijkheden van sinologen. En tachtig studenten van de minor Journalistiek en Nieuwe media analyseren in de blog Reistafel alle denkbare aspecten van de maaltijd, zoals de cultuurhistorische betekenis van voedsel in verschillende culturen.

Festivals

Fleurige kimono’s, bonsaiboompjes en natuurlijk verse sushi: op 4 juni is er de 400-meter lange Japanmarkt op het Rapenburg. Dit jaar zal het internationale culturele festival Europalia Indonesia (10 oktober 2017 tot 21 januari 2018) voor het eerst ook in Leiden neerstrijken en een mix van Indonesische tradities en hedendaagse cultuur laten zien, waaronder literatuur en muziek. Het exacte programma is nog niet bekend. Meer informatie volgt op LeidenAsiaYear.nl

Het LAK geeft een worskhop in Bollywooddansen.

Workshops in haiku’s en Bollywooddansen

Azië-liefhebbers kunnen nog veel meer doen dan alleen luisteren en kijken. Haiku’s schrijven, Chinees kalligraferen, Bollywood-dansen of toch liever Indonesisch dansen? Dat is mogelijk in de workshops Aziatische kunst en cultuur van het LAK (25 en 26 maart). Ook wandelaars komen aan hun trekken. Wandelen langs Aziatische hotspots in Leiden kan dankzij de Azië-wandelgids van Uitgeverij Brill. En het KITVL brengt de app Envisioning Asia uit die tijdens een wandeling door Leiden vergelijkbare plekken in Indonesië toont.