Vijf Leidse onderzoekers geven college bij de Universiteit van Nederland

Hoe verraadt tandplak wat voor ziektes mensen vroeger hadden? Waarom voorspelden de peilingen een zege voor Clinton? Vier archeologen en één politicoloog geven op 10 en 11 januari een college bij de Universiteit van Nederland. Maak kans op een gratis kaartje of koop een kortingskaartje en kom naar de opname van deze internetcolleges.

Colleges over schatgraven

Hoe kan een opgraving ervoor zorgen dat de lang aangenomen geschiedenis van Egypte tóch anders ligt? Dat legt de Leidse archeoloog Olaf Kaper uit. Hij zoomt in op belangrijke archeologische vondsten en hoe die het beeld van de geschiedenis bijstelden.

Het college van Hayley Mickleburgh gaat over de ontbinding van lijken als ze onder de grond liggen. Ze bestudeert dit ontbindingsproces om meer inzicht te krijgen in de begrafenisrituelen van Indianen.

Moleculair archeoloog Kirsten Ziesemer reconstrueert aan de hand van tandplak welke ziektes mensen vroeger met zich meedroegen. In haar college vertelt ze precies hoe ze te werk gaat.

Om meer te begrijpen van de Nederlandse geschiedenis gaat maritiem archeoloog Martijn Sanders heel diep. Op de bodem van de oceaan zoekt hij naar gezonken resten van schepen en hun vracht. Wat is zijn spectaculairste vondst? Dat vertelt hij tijdens zijn college.

Koop een kaartje met korting

Kom naar de opname van deze colleges (ieder 15 minuten) bij de Universiteit van Nederland op 10 januari in Club Air in Amsterdam. Inclusief Q&A plus meet and greet. Koop nu een kaartje met 50 procent korting (dus 5 euro) als u via de website van de Universiteit van Nederland een kaartje bestelt en bij kortingscode het woordje leidenschat invult.

Colleges in het teken van verkiezingskoorts

De meeste polls voorspelden aan de vooravond van het Britse referendum over de Europese Unie een nipte overwinning van het kamp ‘Remain’. Maar het Brexit-kamp won. Ook Trumps zege was niet voorspeld door belangrijke Amerikaanse opiniepeilers. Waarom zitten opiniepeilingen er soms zo pijnlijk naast? Daarover gaat het college van de Leidse politicoloog Tom Louwerse. Kom naar zijn college bij de Universiteit van Nederland op 11 januari in Club Air in Amsterdam. Louwerse is deze avond één van de vijf sprekers die ieder een college van 15 minuten geven over de naderende verkiezingskoorts in Nederland, gevolgd door Q&A plus meet and greet

Koop nu een kaartje met 50 procent korting als u via de website van de Universiteit van Nederland een kaartje bestelt en bij kortingscode het woordje leidenpolitiek invult.

De digitale televisiezender Ziggo zendt de colleges over archeologie uit in de week van 13 tot en met 17 februari. Op het YouTube-kanaal van de Universiteit van Nederland is dit van 6 tot en met 10 maart. De colleges over politiek worden door Ziggo in de week van 20 tot en met 24 februari uitgezonden en de uitzendweek op het YouTube kanaal is van 13 tot en met 17 maart. Hierna komen de colleges op de website van de Universiteit van Nederland.