Nieuwe Leidse colleges bij de Universiteit van Nederland

Drie Leidse wetenschappers nemen op dinsdag 13 en woensdag 14 december deel aan tv-opnames voor de Universiteit van Nederland. Ze delen dan inzichten in de islam en de reactie van mensen op het morele gedrag van anderen. Geïnteresseerden kunnen bij de opnames aanwezig zijn.

Dinsdag 13 december - Islam (Petra Sijpesteijn, Maaike Waarnaar)

De islam, en de daaraan verbonden wetten en geschiedenis, blijven een fascinerend en leerzaam onderwerp. Petra Sijpesteijn (hoogleraar Arabische taal en cutuur) vertelt over interpretatie van de eeuwenoude regels van de islam onder de prikkelende titel ‘Hoe bepaalt Mohammed hoe jij je tanden moet poetsen?’. Dat is geen grap: de profeet Mohammed legde vast hoe je het beste je tanden kunt reinigen. Iran-deskundige Maaike Waarnaar gaat in op de oorsprong van het conflict tussen soennieten en sjiieten, en waarom dat te maken heeft met de opvolging van Mohammed.

Woensdag 14 december - Voeding (Florien Cramwinckel)

De opname van 14 december staat in het teken van voeding: van rood vlees, chips, tot insecten. Florien Cramwinckel (Universitair docent Sociale en organisatiepsychologie) zal uitleggen waarom we mensen, die geen vlees eten, irritant vinden. Stel je voor: je staat op een feestje en de schaal met bitterballen of leverworst komt voorbij. Jij neemt gretig een bitterbal, maar de persoon naast je zegt: “Sorry,  maar ik eet geen vlees”. Hoe voel je je dan? Cramwinckel deed onderzoek naar onze reactie op het morele gedrag van anderen en legt uit wat er in zo’n situatie precies gebeurt.

(Foto boven: eerder trad Leids jurist Bart Schermer op bij de Universiteit van Nederland)

Opnames bijwonen met korting

De opnames vinden op beide avonden plaats in AIR, Amstelstraat 24, Amsterdam, tussen 20.00u en 22.15u. College bijwonen? Dat kan! Ga naar deze pagina voor de colleges van Petra Sijpesteijn en Maaike Waarnaar over de Islam. Ga naar deze pagina voor het college van Florien Cramwinckel over voeding.

In beide gevallen krijgt u dan bovendien 50 % korting op uw kaartje door het veld ‘Ik heb een kortingscode’ aan te vinken, en daarna het woord ‘leidiscount’ in te vullen.