Academici Geesteswetenschappen bij de Universiteit van Nederland

Waarom zijn broodje-aapverhalen zo hardnekkig? En hoe probeert een politicus geloofwaardig over te komen? Bij deze vragen stonden dr. Peter Burger en prof. dr. Jaap de Jong respectievelijk stil in hun online college bij de Universiteit van Nederland.

Je weet maar nooit

Zo blijkt bijvoorbeeld dat broodje-aapverhalen voor een belangrijk deel in stand worden gehouden door mensen die er niet per se in geloven, aldus Burger. In veel gevallen wordt zo’n verhaal toch doorgegeven, onder het mom van ‘je weet maar nooit’.

De Jong legt op zijn beurt uit hoe politici vandaag de dag nog een hoop kunnen leren van Aristoteles om hun publiek te overtuigen en vooral betrouwbaar over te komen.

Universiteit van Nederland

De Universiteit van Nederland is een platform waarop de beste wetenschappers van Nederland online college geven over hun vakgebied. Dagelijks komen er nieuwe colleges online, met per week een ander thema.