Pre University Class 2017 Rechtsgeleerdheid van start

Elk jaar organiseert de Universiteit Leiden de zogeheten Pre University Classes voor VWO leerlingen uit de bovenbouw die meer aankunnen dan het reguliere schoolprogramma. Vanuit de Faculteit Rechtsgeleerdheid biedt eLaw, het centrum voor recht en digitale technologie een programma aan over spelregels voor nieuwe technologieën.

Voor dit programma zijn 24 scholieren geselecteerd op basis van hun cijferlijsten en motivatiebrieven. Het programma loopt van januari tot en met maart en is samengesteld door mr. dr. ir. Bart Custers (hoofd onderzoek bij eLaw).

In de colleges staat de wisselwerking tussen recht en technologie centraal. In een aantal inleidende colleges wordt eerst ingegaan op het recht, in het bijzonder ICT-recht, op grondrechten en op het proces van wetgeving (het maken van nieuwe spelregels) in Nederland en Europa. Daarna wordt dieper ingegaan op een aantal specifieke vormen van wet- en regelgeving die komen kijken bij het reguleren van digitale technologieën. Daarbij gaat het om privacy en gegevensbescherming, strafrecht en cybercrime, en internetregulering. In de meeste colleges zullen het internet en sociale media centraal staan, maar er is ook aandacht voor andere digitale technologieën en ontwikkelingen zoals Big Data, drones, Bitcoins, cameratoezicht en de OV-chipkaart.

In de colleges is bijzondere aandacht voor discussie en debat. Kijk hier voor meer informatie.