Publieke collegereeks met thema islam van de Universiteit van Nederland

Op dinsdag 13 december was het zover: de opnamedag van een publieke collegereeks over het thema islam van de Universiteit van Nederland. LUCIS-directeur Petra Sijpesteijn sprak over de verschillende bestaande interpretaties binnen islam over het leven en de persoonlijkheid van de profeet Mohammed.

Universiteit van Nederland

De Universiteit van Nederland is een stichting die als doelstelling heeft om iedereen – dus niet alleen studenten, maar ook vrienden, ouders en grootouders – in Nederland te laten genieten van videocolleges van aansprekende hoogleraren en universitair docenten met een grote liefde voor hun vak. De Universiteit van Nederland startte in 2013 en stelt vanaf dat moment colleges over allerhande onderwerpen gratis voor geïnteresseerden beschikbaar op internet.

Collegereeks islam

Op 13 december besteedde de Universiteit van Nederland aandacht aan het thema islam. Speciaal hiervoor werden vijf islamdeskundigen uitgenodigd om een college te geven over hun expertise. Zij spraken over de volgende vragen:

Dr Umar Ryad | Waarom waren Europeanen een eeuw geleden verliefd op de islam?

Prof. Dr. Petra Sijpesteijn | Hoe bepaalt Mohammed hoe jij je tanden moet poetsen?

Rachida Talal-Azimi MA | Waarom kun je als moslim niet zomaar een huis kopen?

Drs. Nina ter Laan | Hoe draagt islamitische muziek bij aan een anti-terrorismebeleid?

Dr. Maaike Warnaar | Waarom hebben soennieten en sjiieten een hekel aan elkaar?

Petra Sijpesteijn | Hoe bepaalt Mohammed hoe jij je tanden moet poetsen?

Petra Sijpesteijn, directeur van het Leids Universitair Centrum voor de studie van Islam en Samenleving (LUCIS), behandelde de verscheidenheid aan interpretaties binnen islam over het leven en de persoonlijkheid van de profeet Mohammed. Door deze verscheidenheid aan interpretaties is het onmogelijk om te zeggen hoe eeuwenoude regels binnen islam nageleefd dienen te worden. Hierdoor bestaat dé islam niet, maar bestaat er een grote verscheidenheid in uitvoering en beleving van islam.

Uitzenddata

Ziggo

Ziggo zendt de colleges via hun kanaal uit in de week van 30 januari:

30-01-2017

Prof. Dr. Petra Sijpesteijn

31-01-2017

Rachida Talal-Azimi MA

01-02-2017

Drs. Nina ter Laan

02-02-2017

Dr. Umar Ryad

03-02-2017

Dr. Maaike Warnaar

Nu.nl

Nu.nl zet alle colleges in één keer online op vrijdagavond 10 februari. De colleges zijn dan te vinden op hun website.

Universiteit van Nederland website

Vanaf 12 februari zullen de colleges beschikbaar komen op de website van de Universiteit van Nederland:

13-02-2017

Prof. Dr. Petra Sijpesteijn