Stijn Voskamp wint prijs voor beste onderwijsrechtelijke publicatie

Stijn Voskamp heeft op 25 november 2016 de prijs voor de beste onderwijsrechtelijke publicatie gewonnen. Haar wetenschappelijke artikel over de onderwijsovereenkomst werd verkozen voor de prestigieuze NVOR/Mentink Award. Stijn ontving de prijs uit handen van juryvoorzitter Dick Mentink.

Juryvoorzitter Dick Mentink (links) met de winnares Stijn Voskamp.

De prijs, die een bokaal en een geldbedrag betreft, werd ingesteld door de Nederlandse Vereniging voor Onderwijsrecht (NVOR). De prijs wordt uitgereikt om nieuwe en innovatieve publicaties op onderwijsrechtelijk terrein in het Nederlandse taalgebied aan te moedigen en te bevorderen.

Stijn ontving de prijs voor haar artikel ‘Onderwijsovereenkomst: tripartiet of niet? Een verkenning van de betrokken partijen bij een onderwijsovereenkomst in het primair en voortgezet onderwijs’. Dit artikel is opgenomen in de BWKJ-boekenserie onder redactie van de afdeling Burgerlijk recht (zie: C. Breedveld-De Voogd e.a. (red.), De meerpartijenovereenkomst, BWKJ deel 29, Deventer: Wolters Kluwer 2015, p. 211-233).

Juryrapport

De jury was in haar raport lovend:

"We hebben hier te doen met een kwalitatief hoogwaardige publicatie. Om te beginnen is het artikel helder geschreven met een duidelijke opbouw. Op originele wijze - en zeer gedegen onderbouwd met een veelheid van verwijzingen naar wetgeving, rechtspraak en literatuur - analyseert de auteur het probleem van de rechtsverhouding tussen ouders en leerling enerzijds en school anderzijds. Naar het oordeel van de jury brengt de auteur met deze publicatie de discussie over deze ingewikkelde rechtsverhouding een heel eind verder."

Het artikel is onderdeel van het promotieonderzoek van Stijn over de rechtsverhouding tussen leerling en ouders enerzijds en een school anderzijds.