Universiteit Leiden

nl en

‘De vluchtelingen van nu zijn de Nederlanders van morgen’

Van virtueel onderwijs tot een huiselijke ontmoetingsplek voor vluchtelingen en studenten. Investeren in vluchtelingen is in het belang van de héle samenleving. Met die boodschap openden studenten het academisch jaar van de Universiteit Leiden op 5 september.

Integratie vluchtelingen

Het is een primeur: voor het eerst in 441 jaar waren studenten de hoofdsprekers bij de opening in de Pieterskerk. Lesage Munyemana sloeg op de vlucht voor de burgeroorlog in Congo. Nu is hij biologiestudent in Leiden en initiatiefnemer van het nieuwe, universitaire Meeting Point. In een huiselijke ontmoetingsplaats in studentencentrum Plexus krijgen vluchteling-studenten hulp en advies. Van vluchtelingen die al langer in Nederland wonen en van alumni die de weg kennen in de maatschappij. Andere Leidse studenten zijn van harte welkom zodat ze elkaar leren kennen. Zo hoopt Munyemana. 

Het publiek in de Pieterskerk, waaronder veel studenten.

Ontmoetingsplek is nodig

In een persoonlijke terugblik vertelde Munyemana waarom zo’n ontmoetingsplek hard nodig is. Na zijn ontsnapping aan het geweld in Congo volgden frustrerende jaren in asielzoekerscentra. Pas nadat hij zijn verblijfsvergunning kreeg, kon hij ‘echt leven’ en gaan studeren. Maar eenvoudig was dat niet. ‘Hoe getalenteerd en gemotiveerd vluchtelingen ook kunnen zijn, het is niet makkelijk. Zij hebben alles achter zich moeten laten. Dit kan leiden tot heimwee en de studievoortgang belemmeren.’ Daarom vindt hij het cruciaal dat vluchtelingen gesteund worden tijdens hun studie. ‘Dat zorgt voor een snellere integratie in de maatschappij. De vluchtelingen van nu zijn de Nederlanders van morgen!’ 

‘Wij kunnen kansen creëren voor kansarme oorlogsvluchtelingen’, aldus Celine van Es.

MOOCs voor vluchtelingen

Veel vluchtelingen zijn niet in staat om te studeren aan een universiteit. Daarom is het zo belangrijk dat deze groep ook kansen krijgt. Dat benadrukte rechtenstudent Celine van Es.  Zij stelde met medestudenten een advies op voor het Ministerie van OCW - een opdracht van het Leiden Leadership Programme. De vraag was: hoe kunnen Syrische vluchtelingen hoger onderwijs volgen in Turkije? De studenten wezen het ministerie op de grote voordelen van MOOCs, de massive open online courses die de Universiteit Leiden ook aanbiedt. Die zijn vrijwel gratis en beschikbaar waar en wanneer er maar internet  is. OCW neemt het advies van de studenten over  en werkt het verder uit.  ‘Wij kunnen kansen creëren voor kansarme oorlogsvluchtelingen’, besloot Van Es. 

Rector Carel Stolker verwelkomde de nieuwe eerstejaars.

Digitale revolutie

Rector magnifcus Carel Stolker verwelkomde in zijn toespraak alle nieuwe studenten. Hij noemde de vele mondiale problemen zoals terrorisme en klimaatverandering. De wereld heeft universiteiten meer dan ooit nodig en het zijn de studenten die als nieuwe generatie de problemen moeten helpen oplossen, aldus Stolker. Een van de uitdagingen vormt de digitale revolutie. Stolker verwees naar het plan ‘De Digitale Samenleving’ van de Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU. ‘Voor een goede aansluiting tussen samenleving en technologie moet nieuwe technische kennis goed worden geïntegreerd met kennis over bijvoorbeeld economische, sociaal-maatschappelijke, juridische, psychologische en culturele factoren.’

Bestrijding mensenhandel

Veel Leidse onderzoekers dragen hieraan bij, benadrukte de rector. Zo is e-coaching van patiënten mogelijk dankzij de data-infrastructuur die medisch onderzoekers ontwikkelen met sociale wetenschappers. Filosofen onderzoeken ethische vraagstukken in de digitale samenleving. Criminologen en juristen bestuderen hoe kinderen beter beschermd kunnen worden tegen online kindermisbruik. En datawetenschappers brengen met hun sporenonderzoek mensenhandel in kaart. 

Carel Stolker opende het Leiden Asia Year met een druk op de rode knop.

Leiden Asia Year

Stolker introduceerde nog een heel ander onderwerp: 2017 wordt het Leiden Asia Year. Met een symbolische druk op de knop opende hij de nieuwe website leidenasiayear.nl. Aanleiding voor dit jaar vol culturele activiteiten rondom Azië is de opening van de Asian Library in 2017. Alle belangrijke Aziatische collecties zijn dan onder één dak te vinden. Net als bij de digitale revolutie hebben alle faculteiten expertise op het gebied van Azië en zijn er belangrijke partners buiten de universiteit, zoals de musea in Leiden. 

‘Het is mijn doel onderwijs prikkelend te maken’, aldus Kim Beerden, winnaar Onderwijsprijs

Kim Beerden wint Onderwijsprijs

Universitair docent Oude Geschiedenis Kim Beerden ontving in de Pieterskerk de LUS Onderwijsprijs. Daarmee mag zij zich een jaar lang de beste docent van de universiteit noemen. De prijs is een initiatief van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS), en wordt jaarlijks uitgereikt. LUS-voorzitter Mikal Tseggai zei over haar: 'Ze is een inhoudelijk sterke docent en toont altijd grote inzet voor het verbeteren van haar onderwijs en het prikkelen van haar studenten. Ze integreert moeiteloos oude geschiedenis met moderne theorie.’ 

De  Mr. K.J. Cathprijs ging naar de Stichting Edisen, opgezet door de studenten Christophe Mombers en Arian Khoshchin.

Cathprijs voor college in zorgcentra

Ouderen en hulpbehoevenden de nieuwste inzichten verschaffen over slaap, gezichtsbedrog en virtual reality. Dat doet de Stichting Edisen. Tijdens de plechtigheid reikte rector Stolker de Mr. K.J.Cath-prijs uit aan de oprichters van deze stichting, de studenten Christophe Mombers en Arian Khoshchin. Edisen verzorgt colleges in woonzorgcentra. De stichting, pas vorig jaar van start gegaan, geeft nu al wekelijks colleges en is inmiddels ook actief in andere universiteitssteden. De Cathprijs is bedoeld voor medewerkers of studenten die de Universiteit Leiden positief over het voetlicht brengen. 

Stolker wenste tot slot iedereen een heel geïnspireerd academisch jaar toe. ‘De wereld wacht op ons. Zet 'm op!'

Video

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.