Studenten openen academisch jaar

Voor het eerst in het 441-jarig bestaan van de Universiteit Leiden zijn studenten de hoofdsprekers bij de opening van het nieuwe academisch jaar. Hun verhalen gaan over vluchtelingen.

Plechtigheid

Op 5 september start officieel het nieuwe collegejaar 2016-2017 van de Universiteit Leiden in de Pieterskerk. Traditiegetrouw openen het studenten- en bestuurderscortège de plechtigheid, waarna rector magnificus en voorzitter van het College van Bestuur Carel Stolker een openingswoord uitspreekt. Daarna spreken studenten Lesage Munyemana (Biologie) en Celine van Es (Civiel Recht). Munyemana vertelt over het Nederlandse onderwijssysteem en het nieuwe Meeting Point, een platform voor vluchtelingstudenten. Van Es, deelnemer aan het Leiden Leadership Programme, introduceert het project Online hoger onderwijs voor Syrische vluchtelingen in Turkije.

Volledig programma en aanmelden

Verder reikt Carel Stolker de Mr. K.J. Cath-prijs uit. Mikal Tseggai, student Public Administration en voorzitter van het Leids Universitair Studentenplatform, reikt de Leidse Onderwijsprijs uit. Een volledig overzicht vindt u in de agenda.

Op de foto van links naar rechts: de studenten Lesage Munyemana, Celine van Es en Mikal Tseggai.