Azië beter begrijpen

Azië en het Westen beïnvloeden elkaar op talloze manieren. Door de landen en hun inwoners goed te begrijpen, kan het contact met hen beter worden. Leidse experts bestuderen Azië al decennialang vanuit verschillende disciplines. Lees over dit toonaangevende werk in het wetenschapsdossier Azië.

Contact met Azië

We hebben veel te maken met Azië en Azië met ons: we gaan met vakantie naar China en Thailand, onze smartphones worden er gemaakt en we doen aan yoga en tai chi. Hoe meer wij van onze Aziatische medemensen en hun cultuur en verleden begrijpen, hoe soepeler we op economisch, cultureel en politiek vlak met elkaar kunnen praten. Dit is onder meer belangrijk voor handelsmissies of de dialoog over mensenrechten. Daarom doen Leidse wetenschappers onderzoek naar hoe mensen leven in Azië.

Complex en divers continent

Om uitspraken te kunnen doen over zo’n complex en divers continent, zoomen onze wetenschappers in op lokale situaties. Ze onderzoeken specifieke onderwerpen en plaatsen.  Ze kijken bijvoorbeeld naar de rechtspositie van vrouwen in Indonesië, de rol van tradities in het moderne China, of naar de reden dat Japanse auteurs tot in de 20ste eeuw liever in een andere taal schreven. Met de verkregen inzichten schetsen onze wetenschappers een steeds duidelijker en completer beeld van mensen en samenlevingen in Azië.

Naar wetenschapsdossier Azië.

Vanuit verschillende disciplines werken onderzoekers van de Universiteit Leiden samen aan een veilige, gezonde, duurzame, welvarende en rechtvaardige wereld. U leest hierover in onze wetenschapsdossiers.