Guthlac Roll, Harley Roll Y 6 © The British Library

"Mijn hoofddoel is verwonderen en vermaken"

Veel geesteswetenschappers houden er een eigen blog op na. Deze zomer besteden we daar aandacht aan. Wekelijks schrijft Thijs Porck (LUCAS) op zijn blog Dutch Anglo-Saxonist over de taal, cultuur en geschiedenis van Engeland in de vroege Middeleeuwen.

Wat is het doel van het blog?

Ik houd van de Oudengelse taal en vind bijna alles interessant en fascinerend aan Engeland in de vroege Middeleeuwen. Met mijn blog probeer ik mijn enthousiasme voor mijn vak te delen met de buitenwereld; ik deed dit al jaren met mijn studenten op Facebook, maar treed nu ook naar buiten, met langere stukjes – het is ook een soort uitlaatklep. Mijn blog is overigens onderdeel van mijn persoonlijke webpagina, met daarop ook een overzicht van mijn wetenschappelijke publicaties, onderzoeksprojecten en informatie over mijn onderwijs– op die manier hoop ik dat mensen die door de wat populairdere blogs binnenkomen ook geïnteresseerd raken in mijn ‘echte’ werk.

Is het puur informatief of ook opinie?

Het blog is puur informatief, vaak met een kwinkslag, maar zonder een uitgesproken politieke mening. Mijn hoofddoel is verwonderen en vermaken, niet overtuigen.

Wat is de grootste les die je hebt geleerd van het bloggen?

Wat ik leerzaam vind aan bloggen is dat ik een goed inzicht krijg in welke onderwerpen een groot publiek aanspreken en welke onderwerpen juist niet. De blogs waarin ik de vroegmiddeleeuwse Engelse taal en cultuur verbind aan moderne populaire cultuur (zoals de werken van Tolkien of populaire TV- series) zijn altijd erg populair, meer ‘lokale’ blogs, over de Angelsaksen in de Lage Landen bijvoorbeeld, spreken niet aan. Dat kan je ook zien aan mijn drie meestgelezen blogs:

Het minst geïnteresseerd was men in een blog over een put in Egmond waar de vroegmiddeleeuws Engelse heilige Adelbertus nog altijd wordt vereerd. Dat is dan weer jammer – want dat vond ik nou juist erg interessant!

Op welke prestatie m.b.t. het blog ben je het meest trots?

Mijn blog bestaat nu acht maanden en is ruim 22 duizend keer bekeken, door zo’n 16 duizend individuële bezoekers. Ik heb geen idee hoe dit zich verhoudt tot soortgelijke blogs, maar ik vind het een heleboel. Het geeft ook een kick om te zien als een blog-post veel geliked en gedeeld wordt op sociale media – bij een wetenschappelijk artikel heb je zelden zo’n duidelijk inzicht op wat voor ‘impact’ je publicatie heeft.

Als je een blog-award zou mogen uitreiken, wie krijgt hem dan en waarom?

Binnen Leiden zou die prijs natuurlijk naar boekhistoricus Erik Kwakkel moeten gaan die met zijn blog over middeleeuwse handschriften zijn vakgebied goed aan de man brengt. Daarbuiten heb ik veel bewondering voor Dr. Christopher Monk, de man achter The Anglo-Saxon Monk. Hij schrijft zijn stukjes als een fictieve, Engelse monnik uit de 11e eeuw, maar baseert zich altijd op serieuze, wetenschappelijke inzichten. Vermakelijk en leerzaam – een goede combinatie!