Reactie Brexit

Met veel interesse, maar ook met zorg hebben wij het Britse referendum van 23 juni 2016 over het lidmaatschap van de Europese Unie gevolgd.

Wat mensen ook vinden van de uitkomst, het Verenigd Koninkrijk lijkt op termijn de Europese Unie te gaan verlaten. Mogelijk zullen er ook gevolgen zijn voor academische samenwerkingen, hoewel veel afhangt van de vorm die de uittocht zal krijgen. De Universiteit Leiden doet haar best om de samenwerkingen te behouden die we in de loop van tijd zijn aangegaan met onze Britse partneruniversiteiten. Wij geloven er sterk in dat academische partijen moeten blijven samenwerken en met elkaar de dialoog moeten aangaan, juist in roerige tijden waarin naties uiteen drijven. Eveneens menen wij dat studenten aangemoedigd moeten worden in het buitenland te gaan studeren, om zo een beter begrip te krijgen voor andere academische klimaten en ook om andere culturen te leren kennen en waarderen.

Naast de verschillende bilaterale overeenkomsten tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland zal het Erasmus+programma ook blijven bestaan, in elk geval voorlopig. We zien ernaar uit Britse studenten te (blijven) ontvangen, en we twijfelen er niet aan dat de Britse universiteiten ook een populaire bestemming zullen blijven voor onze studenten. Mocht er een tijd aanbreken waarin we worden gedwongen het Erasmus+programma te stoppen, dan gaan we door met samenwerken en zullen we alternatieve manieren onderzoeken om de uitwisseling van studenten en onderzoekers mogelijk te blijven maken.

Namens de academische gemeenschap van de Universiteit Leiden,

Carel Stolker, rector magnificus en voorzitter College van Bestuur