Paul van den Broek is beste promotiebegeleider 2015

Tijdens de Onderwijs Research Dagen is onderwijskundige Paul van den Broek uitgeroepen tot de beste promotiebegeleider in het veld van Onderwijsonderzoek 2015. Met zijn jarenlange onderzoekservaring op het gebied van begrijpend lezen is hij een inspirerend rolmodel voor zijn promovendi.

Als hoogleraar ziet Paul van den Broek het begeleiden van assistenten in opleiding (AiO’s) als zijn hoofdtaak: “Wat ik erg belangrijk vind in het begeleiden van promovendi is dat ik heel veel contacturen met ze heb en dat ik daarbij met hen echt gezamenlijk aan problemen werk. Die interactie vind ik het allerbelangrijkste en het allernuttigste. Zo ben ik ook getraind en dat wil ik graag doorgeven aan een nieuwe generatie van promovendi.”

Inmiddels zijn ruim 25 kandidaten onder zijn supervisie gepromoveerd en momenteel begeleidt hij aan de Universiteit Leiden 10 promovendi.

Zelfstandige en kritische onderzoekers

Paul van den Broek zet zich in voor de professionele ontwikkeling van zijn AiO's door hen volop kansen te bieden om zich te ontwikkelen tot zelfstandige en kritische onderzoekers. Op congressen betrekt hij z'n promovendi overal bij. Hij nodigt regelmatig sprekers uit met wie zij over wetenschappelijke kwesties kunnen praten en diverse AiO's hebben ervaring opgedaan bij toonaangevende onderzoekslaboratoria dankzij zijn bemiddeling.

Paul van den Broek omringd door 8 AiO's

"Op conferenties is goed te merken hoezeer hij in zijn vakgebied gewaardeerd wordt, want als je vertelt dat je een PhD-kandidaat van Paul van den Broek bent, opent dat meteen deuren voor je", aldus een van zijn promovendi: "Hij geeft je het gevoel onderdeel te zijn van de wetenschappelijke community."

Tijdens de wekelijks leesclub wordt een artikel besproken waarbij Paul van den Broek vaak interessante achtergrondinformatie vertelt, omdat hij de auteurs persoonlijk kent. Hierdoor krijgt zo'n artikel een andere dimensie en dat zorgt ervoor dat je de essentie gemakkelijker onthoudt.

Hij is bovendien sociaal betrokken bij zijn mensen. Dit alles maakt dat de sfeer op zijn afdeling als bijzonder prettig wordt ervaren.

Onderwijs Reseach Dagen

De Vereniging voor Onderwijs Research organiseert jaarlijks, in samenwerking met het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek, de Onderwijs Research Dagen (ORD). Tijdens deze dagen worden resultaten van onderwijsonderzoek gepresenteerd en uitgewisseld. De ORD zijn in de loop van ruim 30 jaar uitgegroeid tot een onmisbaar forum voor Nederlandse en Vlaamse onderwijsonderzoekers. Jaarlijks zijn er ongeveer 500 deelnemers. Meer over de ORD2016 ››