Maarten Stremler en Reijer Passchier refereren op Yale Law School

Dit deden zij op een symposium over ‘Founding Moments in Constitutionalism’ dat georganiseerd werd door Richard Albert (Yale Law School, Boston College) en Menaka Guruswamy (Harvard Law School). De deelnemers aan de bijeenkomst kwamen uit meer dan achttien verschillende landen, verspreid over vier continenten.

Maarten en Reijer traden op als referenten in een panel dat het concept van een ‘founding’ beter probeerde te begrijpen. Het leidende idee van de betrokken sprekers was dat de betekenis van een constitutionele founding niet vaststaat, maar dat dit naar verloop van tijd verandert doordat nieuwe generaties nieuwe ideeën hebben over wat de ‘founders’ precies hebben willen bewerkstelligen. Maarten en Reijer waren het hier mee eens, maar waarschuwden onder meer dat het deconstrueren van de betekenis van een constitutionele founding niet moet leiden tot een concept van constitutioneel recht waarbij normative grenzen ophouden te bestaan.

Andere panels gingen over theorieën van founding moments, over founding moments in Azië en het Midden-Oosten en over founding moments en constitutionele identiteit.