LEAC ontvangt EU en EAC subsidie voor activiteiten in Oost-Afrika

Het Leiden Centre for East African Law (LEAC) heeft een subsidie van €25.000 ontvangen van de EU delegatie bij de East African Community (EAC) en de EAC Commissie.

De subsidie zal onder andere gebruikt worden voor het publiceren, samen met BRILL, van het eerste tekstboek ooit over het recht van de EAC. Het tekstboek bevat ook een vergelijkend EU recht gedeelte, waarin wordt ingegaan op de meest relevante inzichten uit de Europese integratie voor de EAC. Om de impact en bijdrage van het boek te maximeren, zowel voor studenten als advocaten, academici, rechters, ambtenaren en andere mogelijke gebruikers, zal het boek volledig open access gepubliceerd worden. Het boek zal wereldwijd gratis online beschikbaar zijn, via de portal van BRILL, ook via Smartphone en E-reader, en sluit daarmee ook aan bij de mobiele revolutie in Afrika zelf.

De subsidie ondersteunt ook de tweede Annual LEAC conferentie, die gehouden zal worden op 5 mei in Arusha, Tanzania, op het hoofdkwartier van de EAC zelf. De conferentie, mede ter viering van Europa dag in Arusha, is getiteld: ‘From Rules to Reality’: Creating a Legal Community for the EAC.’ De conferentie brengt rechters, academici, advocaten, het bedrijfsleven, en EAC en nationale ambtenaren bij elkaar om met elkaar te kijken naar de mogelijkheden om een ‘EAC legal community’ te creëren die kan bijdragen aan het integratieproces in Oost Afrika: hoe creëer je het beste een vitale en constructieve juridische gemeenschap? En hoe kan een dergelijke gemeenschap, bijvoorbeeld in een samenwerking met advocaten, rechters en bedrijfsleven, het EAC recht

transformeren van een papieren verdrag tot een levende werkelijkheid? Op dit punt zal de conferentie EAC ervaringen combineren met inzichten uit de EU.

Het LEAC is bijzonder dankbaar voor deze steun, en de erkenning voor haar bijdrage aan het integratieproces in Oost Afrika. Een energiek maar ook kwetsbaar proces dat een grote bijdrage kan leveren aan de vrede en welvaart de in de regio, onder andere door het bevorderen van de rule of law, het stimuleren van handel en investeringen, het stabiliseren van politieke relaties en processen, en daarmee het bevrijden van het enorme potentieel van Oost Afrika.