Feest voor het puberbrein

Proefkonijnen, plaagt presentator Filemon Wesselink de 300 jonge deelnemers aan het vijfjarige Braintime onderzoek van team Eveline Crone. Helden, noemt NRC de hoofdrolspelers van de korte film 'Braintime: Hersenen in de groei'. Tijd voor een feestje op het Braintime festival 29 januari jl.

Reis door het puberbrein

Krijg als breinonderzoeker maar eens 300 pubers bereid om een uur hun hersenen te laten bestuderen in een scanner. En daarna nog twee keer een uur terugkomen. Daar stelt Eveline Crone dan ook graag iets tegenover na vijf jaar Braintime onderzoek. Op het Braintime festival in Corpus presenteert breinprofessor Crone de resultaten van het onderzoeksproject samen met haar team van het Brain and Development Lab. Gastheer Wesselink introduceert de reis door het brein in interactieve workshops voor alle jonge deelnemers en hun ouders.

Filemon Wesselink opent het Braintime festival in Corpus (foto Monique Shaw)

Spelenderwijs leren

En feestelijk is het, vanaf de ontvangst door de Leidse studenten Ontwikkelings- en onderwijspsychologie tot en met het dankwoord door Crone aan alle feestgangers: ‘Het is net alsof ik afscheid neem van allemaal nieuwe vrienden.’ Als opwarmertje doen Crone en Wesselink een quiz met de hele zaal, die spelenderwijs leert over bijvoorbeeld de gevoeligheid van het beloningscentrum in de hersenen. Die is het hoogst bij 16-jarige pubers, zo is gebleken bij de deelnemers in de mri-scanner tijdens een geldspel. Daarop is het hormoon testosteron van invloed. Jongens streven winstmaximalisatie na, zelfs al worden ze er zelf niet beter van. Meisje neigen naar eerlijk delen, ook al scheelt dat de ander geld.

Braintime Quiz
Braintime quiz (foto Monique Shaw)

Interactieve workshops

Promovendi en pas gepromoveerde wetenschappers belichten in vijf workshops hun aandeel in het onderzoek. In ‘Braintime achter de schermen’ verschaffen ze inzicht in de ins en outs van de testjes. Want waar was al dat spuug (zonder belletjes!) verzamelen eigenlijk voor nodig? Om de hormoonspiegel van de pubers te kunnen meten. Ondertussen wordt elders de onderzoekers het hemd van het lijf gevraagd. Bij ‘Friends with benefits’ kom je te weten waarom je eigenlijk vrienden hebt. En of er ook verkeerde vrienden bestaan. In ‘Drugs en het brein’ leer je waarom drugs zo’n goed gevoel geven, en meer over de effecten van drugs op neurotransmitters in het brein. Ook knutsel je al knippend en plakkend je ‘Doe het zelf(beeld)’ in mekaar voor thuis. Dat is een voorschot op Crones grote zelfbeeld-onderzoek van volgend jaar, gefinancierd met een Vici-subsidie van de nationale wetenschapsorganisatie (NWO).

Braintime workshop: Doe het zelf(beeld)
Braintime workshop: Doe het zelf(beeld) (foto Monique Shaw)

Première Braintime

Klap op de vuurpijl is de première van 'Braintime: Hersenen in de groei'. Voor deze korte film van 25 minuten volgde filmmaker Eric Heuvelink 10 van de jongeren gedurende het hele vijfjarige onderzoeksproject. Wie durft er nu nog te beweren dat wetenschap saai is? Ieders aandacht is gevangen door de pubers om wie het allemaal draait, de heldere blik van Eveline Crone en de toelichting van de jonge onderzoekers. De kracht van de film is laten zien dat het puberbrein boeit en dat het Leidse onderzoek ernaar bloeit. Crone in de film: 'de adolescentie is een tipping point.' Volgens NRC zou deze minidocumentaire trendsettend kunnen zijn voor wetenschappers die over hun onderzoek willen vertellen aan het grote  publiek.

Banner: Braintime festival (foto Monique Shaw)

Minidocumentaire 25 minuten