Edwin Bakker in het NRC Handelsblad: 'Politiek bemoeit zich te veel met coördinator terrorismebestrijding'

De Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) opereert al ruim tien jaar gedegen en onafhankelijk. Toch staat de NCTV onder groeiende politieke druk om politiek welgevallige boodschappen af te geven, zo constateert Edwin Bakker, hoofd van het Institute of Security and Global Affairs (ISGA), in het NRC Handelsblad van woensdag 16 december.

In tijden van terrorisme wordt de NCTV als ambtenaar steeds meer gedegradeerd tot afvinker van beleid, zo stelt Bakker. De Tweede Kamer stelt actieprogramma's op, waarvan de voortgang steeds gerapporteerd moet worden. "Mogen die ambtenaren als experts zelf nog kunnen nadenken?"

Het zou beter zijn om de werkwijze van de NCTV daarom te veranderen. "In plaats van zelf interviewverzoeken aan te nemen, zou de NCTV media meer kunnen doorverwijzen naar een leraar maatschappijleer of andere burgers. Wat mij betreft schaffen we de vier dreigingsniveaus af [minimaal, beperkt, substantieel en kritiek] en verwijzen voortaan qua dreiging alleen naar de genuanceerde dreigingsrapporten van de NCTV." Lees hier het hele interview.