Wie verdient een VIVA400-award?

Judi Mesman, Eveline Crone, Marcia Goddard, Jojanneke van der Toorn en Hedda de Roo maakten dit jaar het verschil. Dat heeft hen een plek op de VIVA400 opgeleverd! Wie verdient volgens jou een VIVA400-award? Tot en met 4 november kun je in ieder geval op deze genomineerden stemmen.

Stem op Eveline Crone & Judi Mesman

Hoogleraren Eveline Crone en Judi Mesman zijn het zat om voor andere dingen dan hoogleraar uitgemaakt te worden. Daarom lanceerden ze – samen met Naomi Ellemers en Ineke Sluiter – Athena’s Angels: een site die het seksisme in de wetenschap aan de kaak stelt, zodat vrouwen en mannen werkelijk gelijke kansen krijgen in hun carrière.

Stem op Eveline Crone & Judi Mesman

Stem op Marcia Goddard

Marcia maakt furore als onderzoeker en pleitbezorger voor autismebehandeling op maat. De ene autist is de andere niet, betoogt ze op basis van haar onderzoek: elke patiënt bezit een unieke set kwaliteiten en valkuilen en heeft daarom een unieke behandeling nodig. Haar kunde en bevlogenheid werden beloond toen Marcia de wetenschapscompetitie FameLab 2015 won.

Stem op Marcia Brandenburg-Goddard

Stem op Jojanneke van der Toorn

Jojanneke van der Toorn is dit jaar uitgeroepen tot dé jonge en veelbelovende onderzoeker van 2015, ontving de Gratama Wetenschapsprijs voor aanstormend talent en kreeg de Roberta Sigel Junior Scholar Best Paper Award. Deze veelzijdige sociaal psycholoog onderzoekt onder meer de voorwaarden voor een succesvol diversiteitsbeleid om het aandeel vrouwen in de top van organisaties te verhogen.

Stem op Jojanneke van der Toorn

Stem op Hedda de Roo

Hedda de Roo, alumna Psychologie, lijdt aan het zeldzame syndroom van Usher, waardoor ze uiteindelijk doofblind zal worden. Maar al is ze slechthorend en slechtziend, ze slaagde dit jaar cum laude voor haar master klinische psychologie. Tijdens haar studie richtte ze, samen met een doofblinde arts, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Doofblindheid (SWODB) op, om o.a. geld in te zamelen om het dure genonderzoek – specifiek gericht op het Usher2A-gen – financieel mogelijk te maken en meer informatie te verspreiden over deze vorm van doofblindheid.

Stem op Hedda de Roo

Wat is VIVA400?

VIVA400 is een lijst met 400 inspirerende vrouwen samengesteld door Sanoma Media. Koplopers die dit jaar het verschil hebben gemaakt binnen hun vakgebied. Deze vrouwen stonden het afgelopen jaar in de spotlights doordat ze een prijs wonnen, een gat in de markt ontdekten, hun hoofd boven het maaiveld uit durfden te steken en in elk geval allemaal hun dromen najaagden.

Er zijn vier categorieën waarop gestemd kan worden: creatieven, knappe koppen, krachtpatsers en wereldverbeteraars. Per categorie rolt er 1 winnaar uit. Dat gebeurt tijdens het VIVA400-event op 17 november 2015 op een feestelijke locatie in Amsterdam.