Benoeming Marc Kessler tot hoogleraar Strafwetgeving

Marc Kessler is per 1 oktober 2015 benoemd tot hoogleraar Strafwetgeving aan het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Universiteit Leiden. Het betreft een onbezoldigde leerstoel voor één dag per week, die mede op initiatief van het Ministerie van Veiligheid en Justitie is ingesteld.

Marc Kessler studeerde Nederlands recht aan de Universiteit Leiden. In 2001 promoveerde hij aan de Rijksuniversiteit Groningen op het proefschrift ‘Subjectieve bestanddelen in bijzondere wetten’.

Sinds 2003 is hij werkzaam bij de Sector straf- en sanctierecht van de Directie Wetgeving en Juridische Zaken van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, eerst als wetgevingsjurist en vanaf 2008 als raadadviseur. In die hoedanigheid is hij nauw betrokken bij het omvangrijke wetgevingsprogramma Modernisering Wetboek van Strafvordering.

Daarnaast is hij onder meer voorzitter van de deelredactie van de rubriek Wetgeving in Ars Aequi en auteur van Tekst & Commentaar Strafvordering.

Door deze achtergrond is Kessler als geen ander in staat een brug te slaan tussen de strafrechtswetenschap en het wetgevingsproces.