Verslag Haagsche Nieuws Academie: Terrorisme

Maandag 15 juni vond de derde en afsluitende bijeenkomst plaats van de Masterclass Terrorisme. Deze Masterclass is onderdeel van de Haagsche Nieuws Academie (HNA). De HNA is een samenwerkingsverband tussen de Campus Den Haag en het Haagsch College. In de HNA krijgen deelnemers de kans om actuele maatschappelijke vraagstukken die het nieuws beheersen door een wetenschappelijke bril te bekijken. Ruim 150 deelnemers hebben de masterclass onder leiding van hoogleraar Edwin Bakker succesvol afgerond!

De masterclass

De masterclass over terrorisme bestond in totaal uit drie avonden. Tijdens de eerste bijeenkomst op 18 mei stond de context en theorie van terrorisme centraal. Edwin Bakker gaf de deelnemers een wetenschappelijk perspectief op terrorisme. Tijdens de tweede bijeenkomst op 1 juni stond de Islamitische Staat (IS) centraal. Speciaal voor deze gelegenheid was journalist en oorlogsverslaggever Hans Jaap Melissen uitgenodigd om zijn visie en ervaringen met deelnemers te delen. De afsluitende bijeenkomst van 15 juni ging specifiek over het fenomeen polderjihadisten. Prof. dr. Bakker gaf zijn visie op deze bijzondere doelgroep en wat hen motiveert om naar bijvoorbeeld Syrië af te reizen. Voor deze bijeenkomst was Dennis Honing uitgenodigd om zijn verhaal te houden. Honing was in het verleden een polderjihadist maar zag in dat zijn bekering niet voor hem was weg gelegd. Hij nam afscheid van zijn geloof en ‘deradicaliseerde’. Hij schreef er samen met Nikki Sterkenburg het boek ‘Ongeloofwaardig’ over.

De deelnemers

De Masterclass mocht rekenen op bijzondere belangstelling. Deelnemers kwamen uit het hele land om deze masterclass bij te wonen. Zelfs uit België mochten we deelnemers verwelkomen. In het auditorium van de Campus Den Haag waren veel mensen aanwezig die in hun dagelijkse werkpraktijk te maken hebben met terrorisme. Er waren onder andere medewerkers van gemeenten, beleidsmedewerkers vanuit ministeries, politiemensen, maar ook medewerkers uit de geestelijke gezondheidszorg. Deze deelnemers waren op zoek naar inhoudelijke verdieping en konden zowel tijdens de masterclass als tijdens de borrel nader met elkaar kennis maken om informatie uit te wisselen. Deelnemers hebben deze allereerste Haagsche Nieuws Academie gewaardeerd met maar liefst een 8 gemiddeld! We zijn ontzettend trots op dit resultaat en hopen dat u ook in de toekomst naar een van onze masterclasses komt.

Eerstvolgende Masterclass: Geopolitiek met Prof. dr. Rob de Wijk

De eerstvolgende Masterclass die we organiseren is de Masterclass ‘Geopolitiek’ onder leiding van Prof. dr. Rob de Wijk en vindt plaats op 12 oktober, 26 oktober en 9 november.

Rob de Wijk studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij in 1984 afstudeerde. Hij promoveerde in 1989 op het proefschrift Flexibility in response? Attempts to construct a plausible strategy for NATO, 1959-1989. De Wijk is vanaf 2007 directeur van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Hij was tussen 1999 en 2008 hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Nederlandse Defensie Academie te Breda. De Wijk was van 2000 tot 2013 verbonden aan de vakgroep politicologie Internationale Betrekkingen Universiteit Leiden. Begin 2013 ging hij over naar de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden. Sinds 2012 is hij directeur van The Hague Security Delta en heeft hij adviesfuncties in binnen- en buitenland, waaronder voorzitter van de Denktank Nationale Veiligheid. Verder heeft hij wekelijks een column in Trouw.