Tom Lanoye Leidse gastschrijver 2015

Tom Lanoye (Sint-Niklaas, 1958) is de nieuwe gastschrijver aan de Universiteit Leiden. In september bespreekt de Vlaamse taalvirtuoos met Leidse eerstejaarsstudenten zijn roman Gelukkige slaven (2013). Daarna staat zijn gastschrijverschap geheel in het teken van zijn toneelteksten. Op 8 oktober geeft hij de Albert Verwey-lezing.

Een bijzonder productief schrijver

Tom Lanoye is een bijzonder productief schrijver van romans, columns, poëzie en toneelwerk. Hij debuteerde in 1985 met het autobiografische Een slagerszoon met een brilletje, waarna nog een achttal romans volgde. Zijn twaalf uur lange Shakespearebewerking Ten Oorlog! uit 1987 vestigde zijn naam als toneelschrijver. In 2012 schreef hij het Boekenweekgeschenk Heldere hemel.

Mede als waardering voor zijn optreden in het publieke debat werd hem in 2007 de Gouden Ganzenveer toegekend. In 2013 volgde de Constantijn Huygensprijs voor een oeuvre waarin, volgens de jury, ‘de taal kolkt en stroomt en de wereld geen moment rust wordt gegund.’ Gelukkige slaven werd het afgelopen jaar genomineerd voor zowel de AKO- als de Libris Literatuurprijs. Lanoye woont en werkt in Antwerpen en Kaapstad.

Actuele klassieke tragedies

Lanoye gaat aan Universiteit Leiden een serie lezingen geven onder de titel 'Herwerken en Verwerken', over de manier waarop hij het werk van klassieke auteurs naar zijn hand zet: hij maakt klassieke tragedies actueel zonder dat ze hun universele kracht verliezen. Met de deelnemers zal hij bespreken hoe theaterteksten worden geschreven in de 21ste eeuw. En vooral: hoe heeft hij dat zelf gedaan en waarom zo? Waarom koos hij bijvoorbeeld voor de herwerking van beroemde toneelstukken van Euripides en Shakespeare? Deze lezingen vinden plaats op: 9, 16 en 23 september. De laatste is de Albert Verwey-lezing op 8 oktober.

Albert Verwey-lezing: Literatuur & Tarantino

Albert Verwey (1865-1937)

De Verwey-lezing geeft Lanoye niet in een kerk of universiteitsgebouw, zoals de vorige gastschrijvers, maar in het theater, want zo zegt de schrijver 'dat is mijn biotoop'. Zijn lezing zal zijn getiteld  'Literatuur & Tarantino'. Daarna speelt hij de voorstelling  Niemands Land/Overkant, gebaseerd op zijn spraakmakende bewerking van diverse oorlogsgedichten uit WO I.

Gastschrijverschap in Leiden

Het gastschrijverschap is sinds 1985 aan de Leidse universiteit gevestigd. Het is een samenwerkingsverband van de universiteit met NRC-Handelsblad. Het gastschrijverschap biedt studenten en docenten de mogelijkheid om in aanraking te komen met een schrijver of schrijfster van naam, iemand die zelf literatuur maakt en die gewend is op een andere manier om zich heen te kijken en te formuleren dan aan de universiteit gebruikelijk is.

De duur van het gastschrijverschap is in de regel drie maanden per jaar.
De eerste gastschrijver was Gerard Reve. Daarna volgden onder anderen Judith Herzberg, Frans Kellendonk, Adriaan van Dis, Joost Zwagerman, Kees ’t Hart, Anna Enquist, Renate Dorrestein, Arnon Grunberg, Thomas Rosenboom, P.F. Thomése, Willem Jan Otten en Joke van Leeuwen. Vorig jaar, bij het 30-jarig bestaan van het gastschrijverschap kwamen er acht jonge schrijvers naar Leiden, onder wie Philip Huff en Franca Treur. In 2000 verscheen Dit is voor mij geschreven, een bundeling van vijftien Albert Verwey-lezingen.