Delegatie Tsjechisch onderzoekscentrum bezoekt Leidse bètafaculteit

Op 3 juni 2015 bezocht een delegatie van het onderzoekscentrum voor biotechnologie in Praag (BIOCEV) de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen in Leiden. De delegatie bezocht onder andere Netherlands Centre for Electron Microscopy (NeCEN), om mogelijkheden voor samenwerking op het gebied van cryo transmission electron microscopie te onderzoeken.

Zowel NeCEN als BIOCEV zijn gefinancierd met geld van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). NeCEN beschikt over twee Titan Krios microscopen, gemaakt door het bedrijf FEI. Deze twee microscopen behoren tot de meest geavanceerde ter wereld. Naast financiering van de EU ontving NeCEN ook financiering van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Over NeCEN

De NeCEN microscopen kunnen celstructuren in 3D visualiseren op nanometer niveau. Daarnaast zijn ze in staat deeltjes te analyseren bijna tot op het niveau van atomen. Op die manier kunnen bijvoorbeeld ziekten als tuberculose en malaria veel beter worden onderzocht.

Over BIOCEV

BIOCEV is een partnerschap van de Academie van Wetenschappen van Tsjechië en van twee faculteiten van de Charles University in Praag. Het doel is dat BIOCEV een Europees Centre of Excellence wordt voor biotechnologie. Met financiering van EFRO bouwt BIOCEV op dit moment een hoogwaardige onderzoeksfaciliteit nabij de Tsjechische hoofdstad Praag.

Prof. Dr. Martásek, directeur van BIOCEV: ‘Dit bezoek was erg nuttig, we hebben de mogelijkheden voor samenwerking goed verkend. De Universiteit Leiden heeft veel te bieden en we hopen dat we in ons vakgebied een partnerschap kunnen opbouwen.’

Synergie op Europees niveau

De delegatie bezocht ook de metabolomics facility en de Hortus Botanicus.

Prof. Dr. Geert de Snoo, decaan van de Faculteit: ‘Dit bezoek laat zien dat de Europese financiering van state of the art onderzoek zichzelf versterkt. Mogelijke samenwerking tussen BIOCEV en de Faculteit op het gebied van bioscience en the science base of health, creëert synergie op Europees niveau’.

Tijdens het bezoek werden concrete afspraken gemaakt om samenwerking op het gebied van onderzoek, onderwijs en infrastructuur verder te verkennen.

www.biocev.eu
www.necen.nl