De VN aanklagen: kan dat?

Het internationaal publiekrecht (volkenrecht) krijgt, onder invloed van globalisering, te maken met nieuwe vraagstukken. Kan een individu de VN aanklagen? Hoe kunnen staten rekening houden met mensenrechten bij internationale handel? Een webdossier dat nu online staat laat zien hoe Leids onderzoek bijdraagt aan antwoorden.

Vrede en recht bewaken

Het internationaal publiekrecht opereert steeds meer in een geglobaliseerde samenleving. Multinationals zoeken bescherming van hun wereldwijde investeringen, internationale organisaties krijgen meer verantwoordelijkheden bij het oplossen van grensoverschrijdende problemen. Onderzoekers van het Grotius Centre van de Universiteit Leiden gaan op zoek naar oplossingen om in deze nieuwe complexe wereld vrede en recht te bewaken. Hun werk staat centraal in het nieuwe online webdossier Internationaal Publiekrecht.

Larissa van den Herik: 'Sommige Afrikanen beschouwen het Internationaal Strafhof als een vorm van neokolonialisme.'

Neokolonialisme

Leidse juristen onderzoeken bijvoorbeeld hoe de internationale gemeenschap zou kunnen reageren als er in een land sprake is van genocide, oorlogsmisdrijven of misdrijven tegen de menselijkheid. Hoe kunnen daders berecht worden, hoe  internationale eensgezindheid worden bevorderd?  ‘Het nog jonge Internationale Strafhof in Den Haag wil graag dat de inwoners van getraumatiseerde landen zoals de Democratische Republiek Congo het gevoel hebben dat uit hun naam recht wordt gesproken’, licht Larissa van den Herik toe. ‘Maar dat is niet vanzelfsprekend, wanneer je vonnissen velt vanuit een Haagse buitenwijk. Sommige Afrikanen beschouwen het Strafhof als een vorm van neokolonialisme.’

Traumatische ervaringen

De onderzoekers proberen ervoor te zorgen dat internationale organisaties op het gebied van criminal justice goed samenwerken. Ze beleggen bijvoorbeeld seminars waar betrokkenen met elkaar in gesprek gaan. Of ze stellen richtlijnen en best practices op. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat slachtoffers bij herhaling door verschillende instanties worden gehoord over hun traumatische ervaringen.

Moeders van Srebrenica

Andere onderwerpen die in het dossier aan bod komen zijn duurzaam internationaal zakendoen, en de vraag in hoeverre internationale organisaties zoals de VN aansprakelijk kunnen worden gesteld voor fouten. Zo procederen de ‘moeders van Srebrenica’ al jaren met wisselend succes tegen de VN en de Nederlandse Staat. De moeders zijn van mening zijn dat deze organisaties onvoldoende hebben gedaan om de genocide, die volgde op de val van Srebrenica op 11 juli 1995, te voorkomen.

Samenwerkingsverband

De Leidse juristen houden bij hun onderzoek veel voeling met de praktijk. Zo werd er onlangs nog een letter of intent getekend tussen de universiteit, de gemeente Den Haag en diverse internationale organisaties.

Zie ook