Decaan Geert de Snoo opent tentoonstelling biodiversiteit

De tentoonstelling Beschermde planten in de Hortus botanicus laat het belang van biodiversiteit zien aan de hand van verhalen over beschermde planten. Geert de Snoo, decaan van de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen en hoogleraar Conservation Biology, opende de tentoonstelling op 22 mei 2015, Wereldbiodiversiteitsdag, en benadrukte het belang van biodiversiteit.

Beschermde planten

Geert de Snoo

Van woudreuzen tot moshoge kruipertjes. Van pas ontdekte orchideeën in een oerwoud tot kleine, vleesetende plantjes op de Nederlandse hei. Allemaal op de een of andere manier bedreigd door uiteenlopende oorzaken zoals klimaatverandering, overexploitatie, verdroging en overbemesting, houtkap of landhonger. Elke plant heeft haar eigen bijzondere verhaal, haar eigen geschiedenis en actualiteit.

Landelijke tentoonstelling

24 Botanische tuinen, waaronder de Hortus botanicus Leiden, organiseren de tentoonstelling samen met de Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen. In elke tuin worden tien planten uitgelicht met een felrode lijst omdat ze op een Rode Lijst van bedreigde planten staan. De gevarieerde tentoonstelling levert een bizarre bos bloemen op. Portretjes van soorten.

Rode lijst

De Rode Lijst, een internationale maatstaf voor biodiversiteit, is opgesteld door de International Union for Conservation of Nature en de Nederlandse Rode Lijst door Floristisch Onderzoek Nederland. De lijst geeft aan welke planten in de natuur bescherming verdienen. Ingekaderd door een rode lijst staan de planten zo niet alleen op maar tijdelijk ook in een Rode Lijst.

Verhalen

De verhalen van al deze planten zijn te lezen in de catalogus die in de Hortus botanicus te verkrijgen is. Ze worden ook verteld door de verhalenvertellers in de tuinen en vanaf 22 mei 2015 te vinden op de website  www.botanischetuinen.nl.