5 Vidi’s voor Leidse onderzoekers

Van de 87 Vidi-onderzoekssubsidies die NWO heeft toegekend, gaan er vijf naar Leiden. Dat is bijna 6 procent van de gehonoreerde aanvragen.

De Leidse laureaten

Dr. Milan Allan - Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde
Een nieuwe kijk op een mysterieuze kwantumsoep
Voor het eerst zullen onderzoekers in staat zijn individuele elektronen in een mysterieuze kwantumsoep, die zowel in de ruimte als tijd fluctueert, in beeld te brengen. Om dit voor elkaar te krijgen zullen ze een unieke microscoop ontwikkelen die een resolutie op het niveau van een enkel elektron heeft.

Dr. Jörg Meyer - Leids Instituut voor Chemisch Onderzoek
Chemical reactions - hot or not?
When molecules react with surfaces, they release energy and heat up their environment. The researchers will develop and apply computer simulations in order to analyse what happens on the atomic scale. They will study different reactions, with relevance ranging from sustainable energy to the formation of planets.

Dr. Damian Pargas - Instituut voor Geschiedenis
Slavenvluchtelingen in Noord-Amerika
In de negentiende eeuw waagden duizenden Amerikaanse slaven een vluchtpoging. Velen vluchtten naar vrije gebieden zoals het Noorden, Canada en Mexico. Anderen doken onder—in zuidelijke steden bijvoorbeeld, waar ze zich soms voordeden als vrije zwarten. Dit onderzoek kijkt naar de migratie- en assimilatie ervaringen van deze slavenvluchtelingen in de periode 1800-1860

Dr. Richard Davis - LUMC, anatomie en embryologie
Hartslag meten met licht
Bij hartritmestoornissen is sprake van een abnormale elektrische activiteit van het hart. Hartcellen van pluripotente stamcellen kunnen helpen de rol van genen te begrijpen, maar huidige methoden zijn langzaam. Davis wil een snellere benadering ontwikkelen en daarbij gebruik maken van nieuwe beeldvormings-technieken om patiënten met risico op (erfelijke) hartritmestoornissen te identificeren

Dr. Joris Rotmans - LUMC,  nierziekten
Maak je eigen nieuwe bloedvat
De huidige kunststof bloedvaten die bij vaatoperaties worden gebruikt functioneren op lange termijn maar matig. De onderzoekers ontwikkelen een innovatieve methode waarin de patiënt de engineer is van zijn lichaamseigen nieuwe bloedvat dat niet in het laboratorium maar in zijn eigen lichaam groeit.

Vidi: subsidie voor vernieuwende toponderzoekers

Een Vidi subsidie stelt onderzoekers die al een aantal jaren onderzoek doen op postdocniveau in staat een eigen vernieuwende onderzoekslijn te ontwikkelen en daartoe zelf één of meer onderzoekers aan te stellen. Vidi is een van de drie financieringsvormen van de Vernieuwingsimpuls van NWO. De andere twee financieringsvormen zijn Veni (voor pas gepromoveerden) en Vici (voor zeer ervaren onderzoekers).

NWO selecteert de Vidi-laureaten op basis van drie criteria: 1) de kwaliteit van de onderzoeker, 2) de kwaliteit, het innovatieve karakter en de wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel, en 3) kennisbenutting. De laureaten ontvangen een subsidie van maximaal 800.000 euro.

Zie ook