Geesteswetenschappen scoort met twee topopleidingen

De opleidingen Griekse en Latijnse taal en cultuur en Wijsbegeerte scoren bovengemiddeld. Deze opleidingen hebben het predicaat 'Topopleiding' gekregen van de Keuzegids 2015. Midden-Oostenstudies en Oude culturen van de Mediterrane wereld werden ook erg positief beoordeeld.

Topopleidingen Griekse en Latijnse taal en cultuur & Wijsbegeerte

De opleidingen Griekse en Latijnse taal en cultuur en Wijsbegeerte hebben van de Keuzegids het predicaat 'Topopleiding' gekregen. Dat wil zeggen dat zij minimaal 76 punten (op een totaal van 100) behaald hebben in hun ranking.

De opleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur is volgens de Keuzegids een echte uitblinker. Vooral inhoudelijk krijgt de studie veel lof en worden er opvallend veel complimenten toegekend aan de docenten, die behalve deskundig ook didactisch vaardig zijn en studenten goede begeleiding weten te geven. Griekse en Latijnse taal en cultuur deelt samen met Amsterdam de eerste plaats voor beste in Nederland.

Studenten zijn lovend over het programma van de opleiding Wijsbegeerte en deskundigen beoordelen de studie positiever dan gemiddeld.

Bovengemiddeld: Midden-Oostenstudies, Oude culturen van de Mediterrane wereld en Geschiedenis

Bijzonder positief zijn de experts over Midden-Oostenstudies in Leiden. Volgens hen is de opleiding “ambitieus”, “interdisciplinair” en hebben de studenten een “hoog niveau van taalbeheersing”. Leidse studenten zijn het meest te spreken over de opleiding Oude culturen van de Mediterrane wereld. Ook daar zijn de docenten van uitstekende kwaliteit, vooral vanwege hun deskundigheid en goede begeleiding, zeggen zij. Deze opleiding is ook de enige die bovengemiddeld scoort op wetenschappelijke vorming en studielast.

Tot slot staat de opleiding Geschiedenis op een eerste plek in de ranglijst en is daarmee beoordeelt als beste opleiding Geschiedenis in Nederland

Keuzegids Universiteiten

De Keuzegids Universiteiten vergelijkt verwante opleidingen bij universiteiten. Dit gebeurt op basis van prestaties, zoals contacturen, groepsgrootte, het aantal behouden studenten na het eerste jaar en het percentage studenten dat tijdig een diploma haalt. Vergelijking gebeurt tevens op basis van studentenoordelen over onder andere inhoud, docenten, praktijkgerichtheid en faciliteiten. Ook de mening van experts over de opleidingen wordt meegenomen in de vergelijking. De verschillen in de scores tussen de universitaire opleidingen zijn meestal klein.

De Keuzegids Universiteiten is een jaarlijkse uitgave van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI).