Elke Krekels ontvangt Publicatieprijs Nederlandse Vereniging van Klinische Farmacologie

Krekels heeft zowel de Thesis Award als de TOP-Publicatieprijs ontvangen voor haar proefschrift ‘Size does matter: drug glucuronidation in children.’ Haar onderzoek leidde tot een nieuw doseervoorschrift van morfine voor baby’s en peuters. Beide prijzen werden uitgereikt tijdens de wetenschappelijke bijeenkomst van de NVKFB op vrijdag 11 april.

Haar onderzoek deed zij bij het Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR) en promotor prof.dr. Catherijne Knibbe, hoogleraar Grondslagen van de individuele farmacotherapie. Knibbe zette een groot onderzoeksproject op naar de optimale dosering van geneesmiddelen bij bijzondere patiëntengroepen zoals heel jonge kinderen en obese patiënten.

Het onderzoek van Krekels is uitgevoerd binnen een samenwerkingsverband onder de vlag van TI Pharma. Momenteel werkt Krekels als postdoc aan de universiteit in Uppsala in Zweden. In de Pharmacometrics groep doet zij onderzoek onder leiding van Professors Mats Karlsson en Lena Friberg naar nieuwe methoden voor de analyse van klinische studies op het gebied van schizofrenie.

Ze komt deze zomer terug bij het LACDR als universitair docent Farmacologie en zal haar werk aan pharmacokinetic-pharmacodynamic (PKPD) modelling voortzetten met hoogleraar Piet Hein van der Graaf.

Over de NVKFB publicatieprijs

De NVKFB rijkt jaarlijks de TOP-Publicatieprijs uit voor de beste (Nederlands- of Engelstalige) klinisch farmacologische publicatie. Aan de prijs is een ‘educational grant’ gekoppeld van € 500,—.