"Het hele concept is gericht op activering van het onderwijs"

Elke student is bekend met de huidige vorm van hoorcolleges volgen. Je komt, je luistert en je gaat weer naar huis. Prof.dr. Frans-Willem Korsten introduceert het al bekende idee van 'Flipping the Classroom' nu aan onze faculteit, als een nieuwe vorm van onderwijs geven. "We draaien het probleem om. De studenten worden thuis geïntroduceerd in het onderwerp en werken dit vervolgens in het college uit."

Pedagogisch-didactisch concept

Sinds dit semester is Frans-Willem Korsten, hoogleraar bij opleiding Film- en literatuurwetenschap en werkzaam aan het Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS), begonnen met het nieuwe onderwijsproject 'Flipping the Classroom', waarbij studenten thuis een videocollege moeten volgen via Blackboard en een hoofdstuk moeten lezen. Vervolgens wordt het onderwerp in het college behandeld aan de hand van vragen en opmerkingen van de studenten.

"Bij het huidige onderwijs introduceert de docent het thema aan de studenten, die dat dan vervolgens zelf thuis uit moeten werken. Problemen komen ze dan ook daar pas tegen," vertelt Korsten. "Dit project is eigenlijk een poging om het om te draaien. Het thema wordt ergens anders geïntroduceerd - in mijn geval door middel van videocolleges op Blackboard - wat als het goed is leidt tot vragen en problemen en die behandelen we vervolgens in de klas. Vandaar ook de naam 'Flipping the Classroom'." Volgens Korsten is het een vorm van pedagogisch-didactisch handelen, waarbij studenten niet alleen consumeren, maar meteen al actief mee doen. "Het hele concept is gericht op activering van het onderwijs."

Filmen op locatie

Het college waarop Korsten deze vorm van onderwijs heeft toegepast, geeft hij al langer. In het vorige semester kwam hij er achter dat zijn studenten steeds minder actief werden en at hij ze op een gegeven moment ook verloor. "Ik nam de colleges elke keer op en ontsloot ze vervolgens via Blackboard. Studenten hebben geen zin om op dinsdagochtend om negen uur te komen luisteren als ze het ook in hun eigen tijd kunnen doen."

Korsten wilde eigenlijk af van de opdracht dat één docent zijn trucje zo geniaal moet doen dat hij de hele zaal kan meenemen. "Dat is nogal een verantwoordelijkheid, wat natuurlijk ook zijn inspirerend effect kan hebben, maar ik wil het anders doen." Hij zette zijn huidige onderwijsproject vervolgens op als een soort schets die een opzet moet zijn voor een nog betere vorm. "Een vorm waarbij ik ook op locatie ga filmen. Als ik het bijvoorbeeld over de klassieke oudheid heb, wil ik het museum in en het daar vertellen. Ik denk dat studenten je verhaal dan nog beter onthouden," legt hij uit.

screenshot van een 'Flipping the Classroom'-videocollege

"Studenten moet je opleiden"

Het concept 'Flipping the Classroom' is niet nieuw, maar ook nog niet echt bewezen, en Korsten kan daarom nog niet veel zeggen over het resultaat. Wel merkt hij dat het werkt en dat studenten inderdaad actief met vragen naar college komen. "Dat is een kenmerk van een academische attitude," vertelt hij, "en die actieve houding moet geprovoceerd en getriggerd worden. Dat is het startpunt van onderwijs: je bent hier om iets te leren, om jouw vermogen toe te laten nemen."

Volgens Korsten is men tegenwoordig te veel bezig met manieren om studenten vooral op tijd af te laten studeren. "Natuurlijk is het belangrijk om studenten af te leveren, maar belangrijker is de vraag hoe je ze aflevert. Hebben we ze zo klein getoetst dat ze op tijd aan de eindstreep komen of hebben we ze daadwerkelijk opgeleid?" Hij hoopt dat deze nieuwe onderwijsvorm daar een bijdrage aan kan leveren.

Wilt u ook beginnen met een project waarin 'Flipping the Classroom' toegepast kan worden? Neem dan contact op met  Rob Goedemans.