Leidse chemici helpen OPCW bij ontwikkeling vwo-lespakket over chemische wapens en ethiek

Chemici van de universiteit Leiden hebben in samenwerking met de organisatie op het verbod van chemische wapens (OPCW), drie Haagse scholen, de gemeente Den Haag en een van de International Baccalaureate Global Centres een nieuw lespakket ontwikkeld voor het Nederlandse vwo over chemische wapens en ethiek in relatie tot wetenschap en technologie.

Wethouder Onderwijs en Dienstverlening van Den Haag, mw. Ingrid van Engelshoven, introduceert het lespakket op dinsdag 15 oktober tijdens een kick-off bijeenkomst in Den Haag.

Prof.dr. Mathieu Noteborn, onderwijsdirecteur Life Science & Technology en Molecular Science & Technology en directeur van het Junior Science Lab (JSL) zal namens de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen en het JSL bij de kick-off aanwezig zijn en spreken over integriteit en het effect van chemische wapens op het lichaam.

Dr. Ludo Juurlink, eind-redacteur van het ontwikkelde lesmateriaal, chemicus en voormalig directeur van het JSL, zal tijdens de kick-off de chemische werking van een gasmasker toelichten. Juurlink gaat op verzoek van OPCW het lesmateriaal in november ook toelichten op de International Workshop on Disarmament and Nonproliferation Education and Capacity Development in Wenen.

Bekijk het programma van de kick-off

Nobelprijs

Het OPCW heeft onlangs de Nobelprijs voor de vrede gekregen. De organisatie die in Den Haag is gevestigd krijgt de prijs voor zijn “uitgebreide werk om het gebruik van chemische wapens te elimineren”.
Volgens het Nobelcomité draagt de OPCW eraan bij om chemische wapens taboe te verklaren. Ook het werk van de organisatie in Syrië werd genoemd. Het comité vindt het jammer dat er nog steeds landen zijn die geen lid zijn van de OPCW.