Meer dan 100x antibiotica in de klas

Al meer dan 100 lespakketten van project Antibiotica Gezocht! hebben hun weg gevonden naar Nederlandse en ook enkele Belgische scholen. Zo’n 65 middelbare scholen hebben sinds afgelopen september één of meerdere practicumpakketten besteld.

Zelf grondbacteriën isoleren

Met het practicumpakket kunnen leerlingen uit zelf meegebrachte grond bacteriën isoleren en onderzoeken of de bacteriën antibiotica produceren. Interessante resultaten kunnen naar het laboratorium worden gestuurd voor verder onderzoek door Universiteit Leiden en Erasmus Medisch Centrum Rotterdam.

Alle bacteriekolonies die de scholen tot nu toe hebben verzonden naar Antibiotica Gezocht! zijn genummerd en gelabeld door de onderzoekers. In de komende weken wordt er getest of er tussen de toegestuurde kolonies een bacterie zit die multiresistente ziekteverwekkers de baas is.

Enthousiaste docenten én leerlingen

Prof. Gilles van Wezel, teamcaptain van Antibiotica Gezocht!, vertelt erg blij te zijn met de reacties van middelbare scholen. ‘Ik ben overweldigd door het aantal scholen dat in zo korte tijd al ons practicum heeft omarmd. De docenten hebben ons tevens laten weten zeer enthousiast te zijn over het practicum. Ook de reacties van de leerlingen waren positief: het onderwerp antibiotica was veel in het nieuws en dat maakt het practicum actueel. Daarnaast vinden leerlingen het een leuk practicum, omdat het over iets échts gaat.’

Lespakket bestellen

Het practicumpakket is te bestellen via de website van Antibiotica Gezocht!. Een pakket kost €55,- en bevat voldoende materialen voor 30 leerlingen. De bijbehorende lesmaterialen zijn gratis te downloaden via www.praktijk.nu.