Grote Europese subsidie voor onderzoek uitbreiding EU

Onderzoekers van het Instituut Bestuurskunde van Universiteit Leiden - Campus Den Haag krijgen samen met andere Europese collega’s een Europese subsidie van 2,4 miljoen euro. Het geld is bestemd voor onderzoek naar de uitbreidingsgeschiedenis en -toekomst van de Europese Unie.

Onderzoeksconsortium

Dr. Antoaneta Dimitrova, prof. Bernard Steunenberg en dr. Dimiter Toshkov gebruiken de subsidie om de gevolgen van de laatste uitbreiding van de Europese Unie te onderzoeken. Ze doen dat in samenwerking met onderzoekers van 9 andere Europese instellingen. Het onderzoeksconsortium draagt de naam MAXCAP. De subsidie komt voort uit Het Zevende Kaderprogramma van de Europese Unie (KP7).

Effecten van uitbreiding

Het onderzoek richt zich deels op de politieke en economische effecten van de uitbreiding van de EU in de periode 2004-2007. De landen die in 2004 tot de Unie toetraden waren Cyprus, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Slowakije en Tsjechië. In 2007 kwamen daar nog Bulgarije en Roemenië bij.

Lessen trekken

De onderzoekers kijken ook naar de strategie die de EU hanteerde bij de politieke, sociale en economische uitdagingen waarmee deze uitbreiding gepaard ging. Daarnaast staan ze stil bij de lessen die we daaruit kunnen trekken met het oog op toekomstige toelating van nieuwe lidstaten in de Westelijke Balkan en Turkije.

Over MAXCAP

Onderzoeksconsortium MAXCAP brengt onderzoekers uit oudere en nieuwere EU-lidstaten bijeen. Het wordt gecoördineerd door de Freie Universität Berlin. De Universiteit Leiden - Campus Den Haag treedt op als de co-coördinator. Andere partners zijn:

• London School of Economics (UK)

• Eidgenössische Technische Hochschule Zürich (Zwitserland)

• Sabanci University (Turkije)

• European University Institute (Italië)

• Central European University (Hongarije)

• Sofia University St. Kliment Ochridski (Bulgarije)

• Balkan Civil Society Network (FYROM)