Groep 8 in de collegebanken van de Universiteit Leiden

Ruim 300 basisschoolleerlingen volgden op donderdag 24 januari een bijzonder college over antibiotica aan de Universiteit Leiden. De bijeenkomst was de afsluiting van de workshop 'Medicijnen in de Aanval!'

Ruim 300 groep 8-ers hebben in januari de workshop “Medicijnen in de Aanval!” bij Technolab gevolgd. De leerlingen onderzochten en ontdekten van alles over medicijnen, bijvoorbeeld dat antibiotica niet tegen alle ziektes werken. Ook leerden ze werken met microscopen en maakten ze hun eigen geneeskrachtige zalf.

Als afsluiting van de workshop bezochten de klassen op 24 januari de Universiteit Leiden. De leerlingen kregen daar een spannend college van professor Gilles van Wezel en twee eerstejaarsstudenten. In een van de grootste collegezalen van de Universiteit Leiden leerden de leerlingen nog meer over de wondere microwereld. Met de danspassen van de Super-Antibiotica hiphop werd het college afgesloten. Een unieke en leerzame ervaring in de collegebanken!

Sylvie Hofman loopt stage bij Antibiotica Gezocht! en is medebedenker van de Super-Antibiotica hiphop. ‘Antibioticumresistentie is een serieus probleem dat de laatste tijd veel in het nieuws is. De huidige antibiotica werken vaak niet meer tegen sommige bacteriën. Hiphop is een manier om dit proces op een interessante wijze uit te leggen. Het publiek ziet precies wat er gebeurt, daardoor is dit lastige wetenschappelijke proces veel makkelijker te begrijpen.’

Enthousiasme voor bètavakken

De samenwerking tussen Technolab en Antibiotica Gezocht! is tot stand gekomen dankzij een subsidie van de Gemeente Leiden. Het doel van de samenwerking: laten zien hoe leuk werk en studie in de biologie en de scheikunde zijn. Door de basisschoolleerlingen een practicum te laten doen dat is gebaseerd op het project Antibiotica Gezocht! en zo zelf te ervaren wat het is om wetenschappelijk onderzoek te doen worden de kinderen hopelijk enthousiast voor bètavakken.

Over Technolab

Technolab organiseert workshops en projecten voor jongeren van 4 tot 15 jaar, waarin zij op speelse wijze leren over techniek en natuurwetenschap. Technolab Leiden opereert in en vanuit een laboratorium vol ontdekmateriaal in Museum Boerhaave.

Over Antibiotica Gezocht!

Antibiotica Gezocht! is een initiatief van medewerkers en studenten van de Universiteit Leiden en het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Met dit project hebben ze de Academische Jaarprijs gewonnen in 2011, voor het onderzoeksteam dat als beste wetenschap kan vertalen naar het brede publiek. De onderzoekers willen het publiek betrekken bij de discussie rond antibioticumresistentie en laten zien waar antibiotica vandaan komen. Om dit te bereiken werden er drie initiatieven ontplooid: de ontwikkeling van een lespakket voor middelbare scholieren, het opzetten van een interactieve audiotour in Museum Boerhaave in Leiden en de inrichting van een permanente expositie in de nieuw op te zetten MicroZoo van Artis.

Super-Antibiotica Hiphop