Prof.dr.ir. Lucas van Vliet benoemd tot hoogleraar Meerdimensionale beeldanalyse

Prof.dr.ir. Lucas van Vliet is per 1 september 2012 aangesteld als hoogleraar Meerdimensionale beeldanalyse bij de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Van Vliet blijft als hoofdfunctie zijn gelijknamige leerstoel bij de TU Delft bezetten.

Intensivering samenwerking

Prof.dr.ir. Lucas van Vliet

Van Vliets dubbelaanstelling intensiveert de samenwerking tussen de TU Delft en de Universiteit Leiden, ook in het kader van Medical Delta en LDE, de strategische alliantie tussen de universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam.

Functies

Van Vliet is in Delft werkzaam bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen. Sinds 2009 is hij hoofd van de sectie Quantitative Imaging Group en voorzitter van de afdeling Imaging Science & Technology. Voorts is hij wetenschappelijk directeur van het Delft Health Initiative en lid van het dagelijks bestuur van Medical Delta.

Medical Delta

Medical Delta, opgenomen in de alliantie LDE, is het samenwerkingsverband tussen de universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam dat als vliegwiel wil dienen voor de ontwikkeling van medische technologie. Medical imaging, dat wil zeggen ‘kijken in de mens’ tot op atoomniveau, is daar een belangrijk onderdeel van. Dat techniek en vakgebied zich razendsnel ontwikkelen, mag blijken uit het feit dat Van Vliet 26 promovendi naar een succesvolle verdediging van hun proefschrift begeleidde en er nog eens 18 onder zijn hoede heeft.

NWO en KNAW

Van Vliet studeerde Technische Natuurkunde aan de TU Delft en promoveerde er in 1993 cum laude op Gray-scale measurements in Multi-dimensional digitized images. Hij kreeg een NWO Starting Grant en was KNAW-fellow. Ook was hij diverse perioden gastwetenschapper aan gerenommeerde buitenlandse universiteiten en instituten.

Onderzoek

Van Vliets onderzoek is zowel fundamenteel als toegepast. Zijn huidige onderzoek betreft:

• Kwantitatieve beeldverwerking: meten in beelden;
  • Computational imaging: 2D en 3D super-resolutie reconstructie;
  • Computer Aided Diagnosis in biomedische toepassingen: DRP, IBD, CVD, MCI
  • Algoritmes voor X-ray phase-contrast imaging en electron tomography.

Van Vliets hoogleraarschap is ondergebracht bij het Cell Observatory, de gezamenlijke voorziening voor de Leidse Life Sciences. Het LUMC, actief in Medical Delta, ondersteunt zijn benoeming.

(26 november 2012/CH)

Zie ook