Grünwald ontvangt hoogste Nederlandse prijs voor statistiek en besliskunde

Prof.dr. Peter Grünwald, hoogleraar Statistisch leren, heeft donderdag 8 april de Van Dantzigprijs uitgereikt gekregen, de hoogste Nederlandse prijs voor statistiek en besliskunde.

Vijfjaarlijkse prijs

Grünwald deelt de prijs met prof. Harry van Zanten van de TU Eindhoven. De Van Dantzigprijs wordt elke vijf jaar uitgereikt aan een jonge wetenschapper die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan ontwikkeling van de statistiek en/of de besliskunde.

Machine Learning

De beide winnaars hebben een verschillende achtergrond. Grünwald is afkomstig uit de informatica en van Zanten studeerde af in de zuivere kansrekening. Vanuit hun eigen achtergrond verlegden zij beiden hun aandachtsgebied naar de statistiek en worden beiden beschouwd als vernieuwers in dit vak, met name door het incorporeren van ‘machine learning’, zelflerende software, in de statistiek. Ook leveren zij een bijdrage aan het afbreken van de schotten tussen de Bayesiaanse en frequentistische statistiek, waartussen al meer dan 150 jaar een richtingenstrijd wordt gevoerd.

Modellen

De benadering van Grünwald is gericht op het tot de essentie terugbrengen van statistische vraagstukken en het verantwoord gebruik van modellen. Hij combineert hierbij inzichten uit de statistiek en machine learning: het ontwerpen van zelflerende software, zoals zelflerende spamfilters en zelflerende spraakherkenningssystemen. Grünwalds onderzoek laat zien dat deze technieken ook toegepast kunnen worden in bijvoorbeeld de traditionele medische statistiek en zelfs bij het gebruik van statistiek in de rechtszaal. Grünwald is, behalve Leids hoogleraar, onderzoeker bij het Centrum Wiskunde & Informatica in Amsterdam.

David van Dantzig

De Van Dantzigprijs is vernoemd naar David van Dantzig. Hij was zuivere wiskundige (topoloog) en één van de oprichters van het Mathematisch Centrum (MC), het huidige CWI in Amsterdam. Op het MC was hij de architect van de statistiek en de operationele research in Nederland. Zijn naam leeft voort in de prijs. Deze bestaat uit een in brons gegoten medaille met de beeltenis van Van Dantzig in reliëf.