Minister Verburg bekijkt Leids palingonderzoek

Vandaag, dinsdag 27 oktober, bezoekt minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) het Leidse onderzoeksinstituut Cell Observatory. Professor Herman Spaink en universitair docent Guido van den Thillart leiden de minister rond in het Cell Observatory en de palingkweekruimte.

De onderzoekers bestuderen hoe de aal zich in gevangenschap kan voortplanten. Dit is van groot belang voor het kweken van paling. De paling staat op dit moment op het punt van uitsterven. Sinds de jaren vijftig loopt de aalstand sterk terug. Leidse biologen onder leiding van dr. Guido van den Thillart maakten aannemelijk dat dioxine-achtige verbindingen zoals PCB’s waarschijnlijk een hoofdrol spelen bij het uitsterven van de aal.

Doorbraak in onderzoek

Het is tot nu toe niet mogelijk paling in gevangenschap te laten paaien. De gangbare methode van palingkweken is daarom in zee gevangen glasaaltjes opkweken. Maar ook de instroom van glasaal loopt zeer sterk terug. Deze instroom, bestaande uit jongbroed dat vanuit de oceaan de rivieren opzwemt, zit de laatste jaren al onder de 1% van het niveau van 1950 en is inmiddels tot bijna nul gereduceerd. Onlangs bereikten Spaink en Van den Thillart echter een doorbraak in het onderzoek doordat zij er als eerste in slaagden zelf larven te kweken uit volwassen palingen.

In Volendam begint binnenkort de eerste experimentele glasaalkwekerij waar met de kennis en ervaring van het onderzoek in Leiden en met hulp van het Innovatienetwerk van LNV de palingkweek verder wordt onderzocht en uitgeprobeerd.