Team van studievereniging De Leidsche Flesch wordt tweede in Nacht van Eindhoven

De 'Nacht van Eindhoven' is een jaarlijkse wedstrijd met besliskundige opgaven. Het team bestond uit Michiel Kosters, Thijs Feenstra en HokSan Yip. Ze hebben elk 250 euro gewonnen. Ook De Leidsche Flesch heeft door hun tweede plaats 250 euro gekregen.

Dit jaar was de NACHT VAN EINDHOVEN compleet volgeboekt. Aan de vierde editie van het jaarlijkse evenement deden negen teams van elk drie personen mee uit de universiteitssteden Eindhoven (2x), Tilburg, Groningen, Maastricht, Nijmegen (2x), Leiden en Enschede. Naast studenten in wiskunde en econometrie namen voor het eerst ook studenten uit de studierichtingen scheikunde, bedrijfskunde en kunstmatige intelligentie deel.

De nachtelijke wedstrijd duurde van 21.00 tot 10.30 uur en werd zoals gebruikelijk gehouden op het kantoor van het organiserend consultancybureau CQM (Consultants in Quantitative Methods) aan de Vonderweg in Eindhoven.

Van bier tot antz

Tijdens de NACHT VAN EINDHOVEN draait het elk jaar om het vinden van optimale oplossingen voor een aantal opdrachten, die zijn geïnspireerd op projecten uit de dagelijkse praktijk van CQM. Ze zijn voor de studenten wat compacter gemaakt zodat ze in één nacht zijn op te lossen. De teams van meest vierdejaars studenten moeten analyseren, modelleren, rekenen, programmeren en implementeren om de beste antwoorden te vinden. Zo moesten de teams dit jaar de optimale routes van vrachtwagens bepalen voor het bevoorraden van
slijterijen. Voor een denkbeeldige brouwerij moesten zij met behulp van kwantitatieve methoden het brouwproces verbeteren, zodat de smaak van het bier altijd constant is. Verder bogen de studenten zich over de camerabeveiliging van een museum en richtten zij een virtuele nieuwe fabricagelijn in voor het produceren van chipmachines. Voor de nodige nachtelijke ontspanning tussen de pittige opdrachten door zorgde de computergame Antz. Maar ook voor dat luchtig mierenspel werd een strategisch-wiskundige oplossing gevraagd.

Hoog niveau

CQM-consultant en organisator van de wedstrijd Monique van den Broek was onder de indruk van het hoge niveau van de deelnemers: “De opdrachten waren bewust wat vaag geformuleerd, zodat we konden zien of de studenten de juiste aanvullende vragen zouden stellen. Daar werden we al positief door verrast.

Maar ook waren de teams erg creatief in hun aanpak van de vraagstukken. Zo moest de fabricagelijn in de chipmachinefabriek met behulp van een nogal tijdrovend simulatiemodel worden geoptimaliseerd. Sommige teams slaagden er in om zelf een sneller mulatieprogramma te ontwikkelen. Bij de camerabeveiliging van het denkbeeldig museum vond één team zelfs de optimale oplossing, een erg knappe prestatie.” Met de sfeer zat het ’s nachts ook wel goed, volgens Van den Broek: “De studententeams hadden elk hun eigen kamer op ons kantoor, maar voor het eerst bleven de deuren open staan. Zelfs met luide muziek probeerden de teams elkaar te overtreffen.”

Cv

Martijn Penders van het winnende Maastrichtse Vectum-team had na de inspannende nacht en een lange treinreis nog net genoeg energie om thuis in Echt op de bank te ploffen. Ook de vierdejaarsstudent econometrie, actuariële wetenschappen, vond het niveau van de deelnemende teams hoog: “Het was erg gezellig, maar er werd ook serieus gewerkt. Bovendien was het heel interessant om met een bedrijf als CQM kennis te maken.” Zelf had Penders zich vooral met de biersmaak-opgave beziggehouden. “Met regressiesoftware krijg je een goed inzicht in de data en kun je verbanden tussen variabelen definiëren. Maar uiteindelijk bepaalt toch het logisch nadenken en het maken van keuzes en proefopstellingen of je tot de optimale oplossing komt.”

Penders en zijn twee teamleden krijgen elk vijfhonderd euro van het gewonnen bedrag van tweeduizend euro. De resterende vijfhonderd euro komt in de kas van de studievereniging.

De NACHT VAN EINDHOVEN staat onder studenten inmiddels hoog aangeschreven. “Deze winst staat goed op mijn cv”, aldus Penders.

Einduitslag

1. Studievereniging Vectum, Maastricht University