Universiteit Leiden

nl en

Monique Boekaerts

Emeritus Instructietheorie en technologie

Naam
Prof.dr. M. Boekaerts
Telefoon
+31 71 527 2727
E-mail
boekaerts@fsw.leidenuniv.nl

Monique Boekaerts studeerde psychologie in Engeland en was hoogleraar Onderwijskunde aan de faculteit sociale wetenschappen van Nijmegen (1980-1990) en Leiden (1991 tot 2011). Na haar emeritaat bleef ze verbonden als gasthoogleraar aan de programmagroep Onderwijswetenschappen te Leiden.

Meer informatie over Monique Boekaerts

Onderzoek

Boekaerts was een pionier op het terrein van de zelf-regulatie en het affectief leerproces. Zij geniet internationaal erkenning voor de ontwikkeling van haar zelf-regulatie model en de toepassing ervan in het onderwijs. Zij was jarenlang de wetenschappelijke expert bij vernieuwingsprojecten op het MBO. Boekaerts heeft meer dan 250 artikelen op haar naam. Zij was één van de oprichters van de European Association of Learning and Instruction en EARLI president van 1999-2001. Daarnaast was ze president van Educational, Instructional and School Psychology van de International Association of Applied Psychology (IAAP, 1998-2002) en president van de International Academy of Education (IAE).

Emeritus Instructietheorie en technologie

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Pedagogische Wetenschappen
  • Onderwijswetenschappen
  • Boekaerts M., Smit K. & Busing F.M.T.A. (2012), Salient goals direct and energise students' actions in the classroom, Applied Psychology: An International Review 4(S1): 520-539. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Nuland H.J.C. van, Taris T.W., Boekaerts M. & Martens R.L. (2012), Testing the hierarchical SDT model: the case of performance-oriented classrooms, European Journal of Psychology of Education 27(4): 467-482. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2011), Emotions, emotion regulation, and self-regulation of learning.. In: Zimmerman B., Schunk D. (red.) Handbook of self-regulation of learning and performance. New York: Routledge. 408-425. boekdeel
  • Minnaert A.E.M.G., Boekaerts M., Brabander C.J. de & Opdenakker M.-C. (2011), Student experiences of autonomy, competence, social relatedness and interest within a CSCL environment in vocational education: The case of commerce and business administration, Vocations and Learning 4: 175-190. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2011), What have we learned about the social context-student engagement link?, Teachers College Record 113(2): 375-393. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Smit K., Boekaerts M. & Busing F. (2010), Students’ goal preferences and motivation in the classroom.. Porto, Portugal. [overig] overig
  • Boekaerts M. (2010), Coping with stressful situations: An important aspect of self-regulation.. In: Peterson P., Baker E., McGaw B. (red.) International Encyclopedia of Education. Oxford: Elsevier. 570-575. boekdeel
  • Nuland H.J.C. van, Dusseldorp E., Martens R.L. & Boekaerts M. (2010), Exploring the motivation jungle: Predicting performance on a novel task by investigating constructs from different motivation perspectives in tandem, International Journal of Psychology 45: 250-259. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Martens R., Brabander C. den, Rozendaal J., Boekaerts M. & Leeden M. van der (2010), Inducing mind sets in self-regulated learning with motivational information, Educational Studies 36(3): 311-327. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2010), Motivation and self-regulation: Two close friends.. In: Urdan T.C., Karabenick S.A. (red.) The decade ahead: Applications and contexts of motivation and achievement.. Bingley, UK: Emerald. 69-108. boekdeel
  • Boekaerts M., Nuland H.J.C. van & Martens R.L. (2010), Perspectives on motivation: What mechanisms energise students’ behaviour in the classroom. In: Littleton K., Wood C., Kleine Staarman J. (red.) International Handbook of Psychology in Education. Bingley UK: Emerald Group Publishing Limited. 535-568. boekdeel
  • Boekaerts M. (2010), The crucial role of motivation and emotions in classroom learning. In: Dumont H., Istance D., Benavides F. (red.) The nature of learning: Using research to inspire practice.. Paris: OECD Publishing. 91-113. boekdeel
  • Boekaerts M. & Rozendaal J.S. (2010), Using multiple calibration indices in order to capture the complex picture of what affects students' accuracy of feeling of confidence, Learning and Instruction 20: 372-382. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (1 september 2009), Addressing the great disconnect: the crucial role of emotion and motivation in learning. (Lezing). Oslo, Norway. overig
  • Nuland H.J.C. van, Boekaerts M. & Martens R.L. (28 augustus 2009), Dynamic processes when motivating the individual in secondary education. (Lezing). Amsterdam. overig
  • Boekaerts M. & Cascallar E. (28 augustus 2009), Using neural network methodology in educational research: predicting writing outcomes. (Lezing). Amsterdam, The Netherlands. overig
  • Boekaerts M. (27 augustus 2009), What do we know about school-related motivation across the school years? (Lezing). Amsterdam, The Netherlands. overig
  • Boekaerts M. (26 augustus 2009), Connecting the goal system to theories of self-regulation. (Lezing). Amsterdam, The Netherlands. overig
  • Nuland H.J.C. van, Boekaerts M. & Martens R.L. (24 augustus 2009), Challenges and issues when motivating students in pre-vocational secondary education. (Lezing). Amsterdam. overig
  • Smit K., Boekaerts M. & Busing F. (2009), Students’ goal preferences in the classroom.. Amsterdam, The Netherlands. [overig] overig
  • Boekaerts M. (21 mei 2009), Om maatwerk te kunnen leveren, moeten leraren weten hoe het motivatiesysteem werkt [Teachers need to know how the motivation system works]. (Lezing). Utrecht, The Netherlands. overig
  • Boekaerts M. (14 mei 2009), The crucial role of motivation and emotion in classroom learning. (Lezing). Weimar, Germany. overig
  • Boekaerts M. (12 mei 2009), Connecting motivation to theories of learning and instruction. (Lezing). Leiden, The Netherlands. overig
  • Boekaerts M. (2009), Goal-directed behavior in the classroom. In: Wentzel K., Wigfield A. (red.) Handbook on motivation at school.. New York and London: Routledge. 105-122. boekdeel
  • Boekaerts M. (2009), La evaluación de las competencias de auto-regulación del estudiante [The assessment of students' self-regulation competences].. In: Monereo C. (red.) PISA como excusa. Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza.. Barcelona: Graó. 55-69. boekdeel
  • Boekaerts M. (2009), Motywacja w nauce.. In: Janowski A. (red.) Educational Practices Series.. Warszawa: International Academy of Education-International Bureau of Education (UNESCO).. 117-135. boekdeel
  • Boekaerts M. (23 augustus 2008), Content goals tell us what students want to attain in the classroom. (Lezing). Turku, Finland. overig
  • Lemos M.S. & Boekaerts M. (23 augustus 2008), The nature and dimensions of students’ goals. (Lezing). Turku, Finland. overig
  • Nuland H.J.C. van, Boekaerts M. & Martens R.L. (22 augustus 2008), Generalizability testing of intrinsic motivational information: Under what conditions can extrinsic information be positive? (Lezing). Turku, Finland. overig
  • Martens R.L., Brabander C.J. de, Rozendaal J.S., Boekaerts M. & Nuland H.J.C. van (22 augustus 2008), Inducing mind sets in self-regulated learning with motivational information. (Lezing). Turku, Finland. overig
  • Boekaerts M. (23 juli 2008), Capturing the multiple components of self-regulated writing: A systemic approach. (Lezing). Berlin, Germany. overig
  • Boekaerts M. (23 juli 2008), Keeping track of developments in self-regulated learning. (Lezing). Berlin, Germany. overig
  • Boekaerts M. & Rozendaal J.S. (2008), Expertise development in the college classroom: New insights.. In: Berliner D.C., Kupermintz H. (red.) Fostering change in institutions, environments, and people.. New York: Routledge. 95-118. boekdeel
  • Oortwijn M.B., Boekaerts M., Vedder P.H. & Strijbos J.W. (2008), Helping behaviour during cooperative learning and learning gains: The role of the teacher and of pupils' prior knowledge and ethnic background, Learning and Instruction 18: 146-159. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Oortwijn M.B., Boekaerts M. & Vedder P.H. (2008), The effect of stimulating immigrant and national pupils' helping behaviour during cooperative learning in classrooms on their math-related talk, Educational Studies 34: 333-342. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Oortwijn M.B., Boekaerts M., Vedder P.H. & Fortuin J. (2008), The impact of a cooperative learning experience on pupils' popularity, non-cooperativeness, and interethnic bias in multiethnic elementary schools, Educational Psychology 28(2): 211-221. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Oortwijn M.B., Boekaerts M. & Vedder P.H. (2008), The impact of the teachter's role and pupils' ethnicity and prior knowledge on pupils' performance and motivation to cooperate, Instructional Science 36: 251-268. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Minnaert A., Boekaerts M. & Opdenakker M.C. (2008), The relationship between students' interest development and their conceptions and perceptions of group work, Unterrichtswissenschaft 3: 216-236. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. & Rozendaal J.S. (31 augustus 2007), Beliefs associated with writing activities give the writing activity its meaning, focus, and driving force. (Lezing). Budapest, Hungary. overig
  • Nuland H.J.C. van, Martens R.L., Boekaerts M. & Taris T.W. (30 augustus 2007), An online assessment of self-regulatory skills as mediators/moderators in the effect of achievement goal orientations on performance. (Lezing). Budapest, Hungary. overig
  • Boekaerts M. (30 augustus 2007), Design-research: Waltzing with an octopus. (Lezing). Budapest, Hungary. overig
  • Boekaerts M. (30 augustus 2007), Who are the students that need help with the self-regulation of writing? (Lezing). Budapest, Hungary. overig
  • Nuland H.J.C. van, Martens R.L. & Boekaerts M. (10 mei 2007), How to enhance adolescents' school motivation? Issues for future research and some reseach 'evidence'. (Lezing). Leiden, The Netherlands. overig
  • Boekaerts M. & Martens R.L. (12 april 2007), Goal framing and the development of interest over time. (Lezing). Chicago, USA. overig
  • Boekaerts M. (12 april 2007), What root metaphor should guide motivation research in the next decade? (Lezing). Chicago, USA. overig
  • Minnaert A.E.M.G., Boekaerts M. & Brabander C.J. de (2007), Autonomy, competence, and social relatedness in task interest within project-based education, Psychological Reports 101: 574-586. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Hijzen D., Boekaerts M. & Vedder P.H. (2007), Exploring the links between students' engagement in cooperative learning, their goal preferences and appraisals of instructional conditions in the classroom, Learning and Instruction 17(6): 673-687. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Martens R.L. & Boekaerts M. (2007), Motiveren van studenten in het hoger onderwijs.. Groningen: Wolters-Noordhoff. boek
  • Boekaerts M. & Rozendaal J.S. (2007), New insights into the self-regulation of writing skills in secondary vocational education, Journal of Psychology 215(3): 152-163. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2007), Understanding students' affective processes in the classroom.. In: Schutz P., Pekrun R., Phye G. (red.) Emotion in education.. San Diego, CA: Academic Press. 37-56. boekdeel
  • Boekaerts M. & Hijzen D. (2007), Understanding the effect of culture on the pursuit of multiple goals, perception of learning conditions, and the quality of cooperative learning.. In: Salili F. (red.) Culture, motivation and learning: A multicultural perspective.. Greenwich, CT: Information Age Publishing. 113-129. boekdeel
  • Boekaerts M. (2007), What have we learned about the link between motivation and learning/performance?, Zeitschrift fuer Paedagogische Psychologie 21(3/4): 263-269. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (29 september 2006), Motivating students to learn. (Lezing). Mexico City. overig
  • Nuland H.J.C. van, Martens R.L., Boekaerts M. & Taris T.W. (2006), Self-regulation as a mediator/moderator in the effect of motivation on performance.. Landau, Germany. [overig] overig
  • Boekaerts M. (16 juli 2006), Self-assessment of self-regulated writing: Beneficial effects of initial affective conditions. (Lezing). Athens, Greece. overig
  • Boekaerts M., Cascallar E. & Rozendaal J.S. (2006), Joining psychological research with cutting edge technology in the service of innovations in secondary vocational education.. [overig] overig
  • Boekaerts M. (2006), Recent advances in the study of self-regulated learning.. University of Barcelona. [overig] overig
  • Oortwijn M.B., Boekaerts M. & Vedder P.H. (12 mei 2006), De rol van de leerkracht en coöperatief leren. Hoe en hoeveel sturing moet de leerkracht geven aan de leerlingen tijdens coöperatief leren? (Lezing). Amsterdam. overig
  • Boekaerts M. (9 april 2006), Self-regulation across the domains of applied psychology: Extrapolating lessons learned. (Lezing). Stanford. overig
  • Boekaerts M. (7 april 2006), Understanding students' emotions opens a window on how they assess their progress. (Lezing). San Francisco, CA. overig
  • Boekaerts M. (6 april 2006), Motivational self-regulation in secondary vocational education. (Lezing). San Francisco, CA. overig
  • Boekaerts M. & Minnaert A. (2006), Affective and motivational outcomes of working in collaborative groups, Educational Psychology 26(2): 187-208. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. & Cascallar E. (2006), Redactielid Educational Psychology Review 18(3). tijdschriftredactie
  • Boekaerts M., Koning E. de & Vedder P.H. (2006), Goal-Directed behavior and contextual factors in the classroom: An innovative approach to the study of multiple goals, Educational Psychologist 41(1): 33-51. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2006), Helping students improve collaborative learning.. In: Oser F.K., Renold U., Achtenhagen F. (red.) Competence Oriented Teacher Training. Rotterdam, Taipei: Sense. boekdeel
  • Boekaerts M. & Cascallar E. (2006), How far have we moved toward the integration of theory and practice in self-regulation?, Educational Psychology Review 18(3): 199-210. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Verschaffel L., Dochy F., Boekaerts M. & Vosniadou S. (red.) (2006), Instructional psychology: Past, present and future trends. A look back and a look forward. London: Elsevier. boekredactie
  • Boekaerts M. & Martens R.L. (2006), Motivated learning: What is it and how can it be enhanced?. In: Verschaffel L., Dochy F., Boekaerts M., Vosniadou S. (red.) Instructional psychology: Past, present and future trends. A look back and a look forward.. London: Elsevier. 113-130. boekdeel
  • Boekaerts M. (2006), Self-regulation and effort investment.. In: Sigel E., Renninger K.A. (red.) Handbook of child psychology, Vol. 4, Child psychology in practice.. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 345-377. boekdeel
  • Boekaerts M. & Rozendaal J.S. (2006), Self-regulation in Dutch secondary vocational education: Need for a more systematic approach to the assessment of self-regulation.. In: Euler D., Lang M., Pätzold G. (red.) Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 20, Selbstgesteuertes Lernen in der beruflichen Bildung..: Stuttgart: Franz Steiner Verlag. 49-77. 'refereed' congresbijdrage
  • Cascallar E., Boekaerts M. & Costigan T. (2006), The assessment of self-regulation as a process, Educational Psychology Review 18(3): 297-306. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Hijzen D., Boekaerts M. & Vedder P.H. (2006), The relationship between the quality of cooperative learning, students' goal preferences, and perceptions of contextual factors in the classroom, Scandinavian Journal of Psychology 47: 9-21. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M., Martens R.L. & Spapé M. (2006), The study of interest development: the impact of three motivational conditions.. In: 10th International motivation conference. Landau, Germany: University of Koblenz. 100-102. 'refereed' congresbijdrage
  • Boekaerts M. & Minnaert A.E.M.G. (2005), Cognitive and affective outcomes of work in collaborative groups, Educational Psychology 26(2): 187-208. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Oortwijn M.B., Boekaerts M. & Vedder P.H. (2005), De effectiviteit van samenwerkend leren op multiculturele basisscholen; een vergelijking met klassikaal leren, Tijdschrift voor Nascholing en Onderzoek van het Reken-Wiskundeonderwijs 24(4): 16-24. 'non-refereed' artikel in een tijdschrift
  • Koning E. de & Boekaerts M. (2005), Determinants of students' school-identification in secondary vocational education, European Journal of Psychology of Education 20: 289-308. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Oortwijn M.B., Boekaerts M. & Vedder P.H. (2005), Is coöperatief rekenen op multiculturele basisscholen effectiever dan klassikaal rekenen?, Tijdschrift voor Nascholing en Onderzoek van het Reken-Wiskundeonderwijs 24(4): 16-24. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Vedder P.H., Boekaerts M. & Seegers G.H.J. (2005), Perceived social support and well being in schools; the role of students' ethnicity, Journal of Youth and Adolescence 34(3): 269-278. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Vermeer H.J. & Boekaerts M. (2005), Rekenonderwijs: motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijs.. In: IJzendoorn M.H. van, Frankrijker H. de (red.) Pedagogiek in Beeld. Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. (Geheel gereviseerde druk. Eerdere druk 2002). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. 385-398. boekdeel
  • Martens R.L. & Boekaerts M. (2005), Relatedness as a key factor in effective learning environments.. In: Proceedings of the European Conference for Research on Learning and Instruction.. Nicosia, Cyprus. 567-570. congresbijdrage
  • Boekaerts M., Maes S. & Karoly P. (2005), Self-regulation across domains of applied psychology: is there an emerging consensus?, Applied Psychology: An International Review 54: 149-154. 'non-refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M., Maes S. & Karoly P. (2005), Self-regulation across domains of applied psychology: Is there an emerging consensus?, Applied Psychology: An International Review 54(2): 149-154. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2005), Self-regulation and effort investment.. In: Sigel E., Renninger K.A. (red.) Handbook of Child Psychology. Child Psychology in Practice... 345-377. boekdeel
  • Boekaerts M. & Corno L. (2005), Self-regulation in the classroom: A perspective on assessment and intervention, Applied Psychology: An International Review 54(2): 199-231. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Rozendaal J.S., Minnaert A.E.M.G. & Boekaerts M. (2005), The influence of teacher perceived administration of self-regulated learning on students' motivation and information-processing, Learning and Instruction 15: 141-160. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Karoly P., Boekaerts M. & Maes S. (2005), Toward consensus in the psychology of self-regulation: How far have we come? How far do we have yet to travel?, Applied Psychology: An International Review 54(2): 300-311. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Karoly P., Boekaerts M. & Maes S. (2005), Toward consensus in the psychology of self-regulation: how far have we come?, Applied Psychology: An International Review 54: 300-311. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (30 september 2004), Working in a community of learners at the college level: How does it affect students' perception of goal attainment? (Lezing). Lissabon. overig
  • Boekaerts M. (8 augustus 2004), What is implied by "Fostering the students' capability to self-regulate"? (Lezing). Beijing. overig
  • Boekaerts M. (18 juni 2004), Exploring the what, how, and why of expertise development in higher education: A self-regulation approach (Lezing). Stockholm. overig
  • Boekaerts M. (18 juni 2004), Exploring the what, how, and why of expertise development in higher education: A self-regulation approach (Lezing). Stockholm. overig
  • Boekaerts M. (26 augustus 2003), Assessment of students' feelings of autonomy, competence and social relatedness: a new approach to measuring the quality of the learning process through self- and peer-assessment (Lezing). Padova. overig
  • Koerhuis M.J.C., Koning E. de & Boekaerts M. (26 augustus 2003), Construction of the Questionnaire for Maladaptive Social Behavior (Lezing). Padova. overig
  • Hijzen D., Vedder P.H. & Boekaerts M. (26 augustus 2003), Cooperative learning and goal coordination (Lezing). Padova. overig
  • Vedder P.H. & Boekaerts M. (26 augustus 2003), Motivation in senior secondary vocational education: a cross-cultural comparison (Lezing). Padova. overig
  • Koerhuis M.J.C., Koning E. de & Boekaerts M. (26 augustus 2003), Relation between social support, school climate and maladaptive social behaviour of students in secondary vocational education (Lezing). Padova. overig
  • Rozendaal J.S., Minnaert A.E.M.G. & Boekaerts M. (26 augustus 2003), Stability and changeability of motivation and information processing: The influence of self-regulated learning based teacher characteristics (Lezing). Padova. overig
  • Hijzen D., Boekaerts M. & Vedder P.H. (26 augustus 2003), Students' goal preferences and the quality of cooperative learning processes (Lezing). Padova. overig
  • Minnaert A.E.M.G. & Boekaerts M. (26 augustus 2003), The need for research-practice partnerships between teachers and researchers in an ongoing innovation program (Lezing). Padova. overig
  • Boekaerts M. (26 augustus 2003), Toward an integrated model of student goals (Lezing). Padova. overig
  • Boekaerts M. (24 augustus 2003), Design of powerful learning environments to promote intentional learning: multiple perspectives (Lezing). Padova. overig
  • Boekaerts M. (1 april 2003), Positive and negative affect experienced in the classroom in relation to academic and non-academic goals (Lezing). Chicago. overig
  • Boekaerts M. (2003), Adolescence in Dutch culture: a self-regulation perspective. In: Pajares F., Urdan T. (red.) Adolescence and Education, vol. III: International Perspectives on Adolescence. Greenwich, Ct.: Information Age Publishing. 101-124. boekdeel
  • Boekaerts M. & Minnaert A.E.M.G. (2003), Assessment of students' feelings of autonomy, competence and social relatedness: A new approach to measuring the quality of the learning process through self- and peer-assessment. In: Segers M.S.R., Dochy F.J.R.C., Cascallar E.C. (red.) Optimising new methods of assessment: In search of quality and standards. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. 225-246. boekdeel
  • Koning E. de & Boekaerts M. (2003), Deelonderzoek 2: Motivationele zelfregulatie. In: Winter M. de (red.) Niet te groot en niet te klein. Effecten van schaalgrootte op het welbevinden van jongeren. Utrecht: NIZW. boekdeel
  • Boekaerts M., Otten R. & Voeten M.J.M. (2003), Examination performance: Are students' causal attributions school-subject specific?, Anxiety, Stress and Coping 16(3): 331-342. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2003), How do students from different cultures motivate themselves for academic learning?. In: Salili F., Hoosain R. (red.) Research on multicultural education and international perspectives: vol. 3. Greenwich: Information Age Publishing. 13-31. boekdeel
  • Boekaerts M. & Minnaert A.E.M.G. (2003), Measuring behavioral change processes during an ongoing innovation program: Scope and limits. In: De Corte E., Verschaffel L., Entwistle N., Merriënboer J. van (red.) Powerful learning environments: Unravelling basic components and dimensions. New York: Pergamon. 71-87. boekdeel
  • Rozendaal J.S., Minnaert A.E.M.G. & Boekaerts M. (2003), Motivation and self-regulated learning in secondary vocational education: information-processing type and gender differences, Learning and Individual Differences 13(4): 273-289. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Crombach M.J., Boekaerts M. & Voeten M.J.M. (2003), Online measurement of appraisals of students faced with curricular tasks, Educational and Psychological Measurement 63(1): 96-111. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Röder I., Kroonenberg P.M. & Boekaerts M. (2003), Psychosocial functioning and stress-processing of children with asthma in the school context: differences and similarities with children without asthma, Journal of Asthma 40: 777-787. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Koning E. de & Boekaerts M. (2003), Schaalgrootte en pedagogisch klimaat in het middelbaar beroepsonderwijs, Vernieuwing. Tijdschrift voor Onderwijs en Opvoeding 62(6): 16-18. artikel in een tijdschrift
  • Koning E. de & Boekaerts M. (2003), Schaalgrootte en pedagogisch klimaat, Tijdschrift voor Onderwijs en Opvoeding 62(6). artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2003), Towards a model that integrates motivation, affect, and learning, British Journal of Educational Psychology : 173-189. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (7 november 2002), Fostering learning strategies on part of powerful learning environments (Lezing). Fribourg. overig
  • Boekaerts M. (4 november 2002), Recente ontwikkelingen m.b.t. strategiegebruik, motivatie, en affect in de klas (Lezing). Leiden. overig
  • Minnaert A.E.M.G., Boekaerts M. & Brabander C.J. de (9 september 2002), Constructing and evaluating an ICT-instrument to assess students' quality of working in groups (Lezing). Lissabon. overig
  • Boekaerts M. & Minnaert A.E.M.G. (5 september 2002), Measuring behavioural change processes during an ongoing innovation program: Scope and limits (Lezing). Leuven. overig
  • Boekaerts M. (7 juli 2002), Context sensitivity: The gateway to motivated learning (Lezing). Singapore. overig
  • Boekaerts M. (7 juli 2002), Recent developments bridging strategy use, motivation, and affect in the classroom (Lezing). Singapore. overig
  • Boekaerts M. (7 juli 2002), Students bring their socio-emotional goals to the classroom (Lezing). Singapore. overig
  • Boekaerts M. (16 april 2002), Studying student learning intention and affect in relation to their performance assessment (Lezing). Lake District, Windermere. overig
  • Boekaerts M. (1 april 2002), Student appraisals and emotions within classroom context (Lezing). New Orleans. overig
  • Minnaert A.E.M.G. & Boekaerts M. (7 januari 2002), Monitoring students' quality of working in groups: towards a multi-perspective and reflective assessment procedure (Lezing). Copenhagen. overig
  • Boekaerts M. (2002), Assessment of attitudes about new learners' roles: factor analysis of the Beliefs about Working in Groups Questionnaire, Psychological Reports 90: 986-996. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2002), Redactielid Anxiety, Stress and Coping 15(4). tijdschriftredactie
  • Boekaerts M. & Boscolo P. (2002), Redactielid Learning and Instruction 12(4). tijdschriftredactie
  • Boekaerts M. (2002), Bringing about change in the classroom: Strengths and weaknesses of the self-regulated learning approach, Learning and Instruction 12(6): 589-604. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Minnaert A.E.M.G., Boekaerts M. & Brabander C.J. de (2002), Constructing and evaluating an ICT-instrument to assess students' quality of working in groups, Education-Line (internettijdschrift) 2320. artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2002), Coping with challenge, Anxiety, Stress and Coping 15(4): 321-326. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2002), Intensity of emotions, emotional regulation, and goal framing: How are they related to adolescents' choice of coping strategies?, Anxiety, Stress and Coping 15(4): 401-412. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. & Boscolo P. (2002), Interest in learning, learning to be interested, Learning and Instruction 12(4): 375-382. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2002), Meeting challenges in a classroom context. In: Frydenberg E. (red.) Beyond coping: meeting goals, visions and challenges. Oxford: Oxford University Press. 129-147. boekdeel
  • Boekaerts M. (2002), Motivation to learn. Brussel: IAE-IBE UNESCO. boek
  • Vermeer H.J. & Boekaerts M. (2002), Rekenonderwijs: Motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijs. In: Van IJzendoorn M.H., De Frankrijker H. (red.) Pedagogiek in beeld: Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. Houten: Bohn Satfleu Van Loghum. 397-410. boekdeel
  • Röder I., Kroonenberg P.M. & Boekaerts M. (2002), The stress and coping questionnaire for children (School version and Asthma version): Construction, factor structure, and psychometric properties, Psychological Reports 91: 29-36. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (2002), Unraveling the mental representation students make of stressful events. In: Gates G., Wolverton M. (red.) Toward wellness: Prevention, coping and stress. Greenwich, CT: Information Age Publishing. 35-55. boekdeel
  • Boekaerts M. (9 november 2001), Geen school van enige betekenis kan nog om studentgestuurd leren en werken heen (Lezing). KaHo Sint Lieven-Gent. overig
  • Boekaerts M. (28 augustus 2001), Bringing about Change in the Classroom: Strengths and Weaknesses of the Self-regulated Learning Approach (Lezing). Fribourg. overig
  • Boekaerts M. (28 augustus 2001), Context sensitivity: registering the effects of students' motivational beliefs on their appraisal of current learning situaties (Lezing). Fribourg. overig
  • Rozendaal J.S., Minnaert A.E.M.G. & Boekaerts M. (2001), The relation between students' information processing modes, motivation, and anxiety in the context of innovative secondary vocational education. Fribourg. [overig] overig
  • Boekaerts M. (10 april 2001), Context sensitivity: Activated Motivational Beliefs, Current Concerns and Emotional Arousal (Lezing). Seattle. overig
  • Boekaerts M. (9 maart 2001), Context sensitivity: the gateway to motivational behavior (Lezing). University of Nicosia, Cyprus. overig
  • Boekaerts M. (2001), Context sensitivity: activated motivational beliefs, current concerns and emotional arousal.. In: Volet S., Järvelä S. (red.) Motivation in Learning Contexts: Theoretical Advances and Methodological Implications. New York: Pergamon - Elsevier Science. 17-31. boekdeel
  • Boekaerts M. (2001), Motivation, learning and instruction. In: Smelser N.J., Baltes P.B. (red.) International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Oxford: Elsevier Sciences Ltd.. 10112-10117. boekdeel
  • Boekaerts M. (2001), The on-line motivation questionnaire: A self-report instrument to assess student's context sensitivity.. In: Pintrich P.R., Maehr M.L. (red.) New Directions in Measures and Methods. New York: JAI - Elsevier Science. 77-120. boekdeel
  • Boekaerts M. (1 november 2000), Een nieuwe generatie medische studenten staat voor de poorten van de universiteit: zijn we er klaar voor? (Lezing). Veldhoven. overig
  • Boekaerts M. (1 augustus 2000), Measuring students' motivational beliefs in situ. (Lezing). Tokyo, Japan. overig
  • Boekaerts M. & Minnaert A.E.M.G. (12 mei 2000), Constructing the Quality of Working in Groups Instrument (QWIGI) (Lezing). Leuven, Belgium. overig
  • Boekaerts M. (12 mei 2000), Openingslezing (Lezing). Leuven, Belgium. overig
  • Boekaerts M. (14 april 2000), Coping in context: Goal frustration in relation to academic and interpersonal goals. (Lezing). New Orleans. overig
  • Boekaerts M., Pintrich P.R. & Zeidner M. (red.) (2000), Handbook of self-regulation. San Diego, Cal. USA: Academic Press. boekredactie
  • Vermeer H.J., Boekaerts M. & Seegers G.H.J. (2000), Motivational and gender differences: Sixth-grade students' mathematical problem-solving behavior, Journal of Educational Psychology : 308-315. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. & Niemivirta M. (2000), Self-regulated learning: Finding a balance between learning goals and ego-protective goals. In: Boekaerts M., Pintrich P.R., Zeidner M. (red.) Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press. 417-450. boekdeel
  • Boekaerts M., Pintrich P.R. & Zeidner M. (2000), Self-regulation: An introductory overview.. In: Boekaerts M., Pintrich P.R., Zeidner M. (red.) Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press. 1-9. boekdeel
  • Zeidner M., Boekaerts M. & Pintrich P.R. (2000), Self-regulation: Directions and challenges for future research.. In: Boekaerts M., Pintrich P.R., Zeidner M. (red.) Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press. 750-769. boekdeel
  • Boekaerts M. (2000), The on-line motivation questionnaire: Een meetinstrument om situatie-specifieke cognities en emoties te registreren.. In: Evers A., Vliet-Mulder J.C. van, Groot C.J. (red.) Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen: NIP Publicatie, Van Gorcum. 661-662. boekdeel
  • Röder I. & Boekaerts M. (3 oktober 1999), Stress in children with asthma: coping strategies and social support in the school context (Lezing). Florence. overig
  • Röder I. & Boekaerts M. (1 oktober 1999), Stress, coping and social support in children with asthma at school (Lezing). Florence, Italy. overig
  • Boekaerts M. (24 augustus 1999), Motivating students to take advantage of the present and to care about the future (Lezing). Göteborg, Sweden. overig
  • Boekaerts M. (24 augustus 1999), Research on Novel Learning Environments (Lezing). Göteborg, Sweden. overig
  • Boekaerts M. (1999), Redactielid International Journal of Educational Research 31(6). tijdschriftredactie
  • Boekaerts M. (1999), Redactielid Studiehuisreeks 5. tijdschriftredactie
  • Boekaerts M. (1999), Redactielid Learning and Instruction . tijdschriftredactie
  • Boekaerts M., Pintrich P.R. & Zeidner M. (red.) (1999), Handbook on self-regulation. San Diego, Calif.: Academic Press. boekredactie
  • Boekaerts M. (1999), Metacognitive experiences and motivational state as aspects of self-awareness: Review and discussion, European Journal of Psychology of Education 14(4): 571-584. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (1999), Motivated learning: The study of student x situation transactional units, European Journal of Psychology of Education 14(4): 41-55. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. & Nenniger P. (1999), Motivation: A construct with a long tradition. Introduction, European Journal of Psychology of Education 14(4): 3-9. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. & Niemivirta M. (1999), Self-regulated learning: Finding a balance between learning goals and ego-protective goals. In: Boekaerts M., Pintrich P.R., Zeidner M. (red.) Handbook of self-regulation. San Diego, Calif.: Academic Press. 417-450. boekdeel
  • Boekaerts M. (1999), Self-regulated learning: Where we are today, International Journal of Educational Research 31(6): 445-457. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M., Pintrich P.R. & Zeidner M. (1999), Self-regulation: An introductory overview. In: Boekaerts M., Pintrich P.R., Zeidner M. (red.) Handbook of self-regulation. San Diego, Calif.: Academic Press. 1-9. boekdeel
  • Zeidner M., Boekaerts M. & Pintrich P.R. (1999), Self-regulation: Directions and challenges for future research. In: Boekaerts M., Pintrich P.R., Zeidner M. (red.) Handbook on self-regulation. San Diego, Calif.: Academic Press. 750-769. boekdeel
  • Boekaerts M. & Minnaert A.E.M.G. (1999), Self-regulation with respect to informal learning, International Journal of Educational Research 31(6): 533-544. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. & Röder I. (1999), Stress, coping, and adjustment in children with a chronic disease: a review of the literature, Disability and Rehabilitation 21(7): 311-337. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. & Röder I. (1999), Stress, coping, and adjustment in children with a chronic disease: A review of the literature, Disability and Rehabilitation 21(7): 311-337. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (1999), Wie of wat bepaalt of een leeromgeving krachtig is?. In: Lodewijks J.G.L.C., Sanden J.M.M. van der (red.) Op de student gericht. Tilburg: Tilburg University Press. 69-85. boekdeel
  • Röder I. & Boekaerts M. (29 augustus 1998), Stress-processing in children with asthma (Lezing). Wenen. overig
  • Boekaerts M. (15 augustus 1998), Current issues in educational psychology from an international/cultural perspective (Lezing). San Fransisco. overig
  • Boekaerts M. (11 augustus 1998), Integrating cognitive and affective/motivational components in learning and development (Lezing). San Francisco. overig
  • Boekaerts M. (10 augustus 1998), Self-regulated learning: From theory to practice (Lezing). San Francisco. overig
  • Boekaerts M. (1998), Boosting students' capacity to promote their own learning: A goal theory perspective, Research Dialogue in Learning and Instruction 1(1): 13-22. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (1998), Coping in context: Goal frustration and goal ambivalence in relation to academic and interpersonal goals. In: Frydenberg E. (red.) Learning to cope: Developing as a person in complex societies. Oxford: Oxford University Press. 175-197. boekdeel
  • Boekaerts M. (1998), Do culturally rooted self-construals affect students' conceptualization of control over learning?, Educational Psychologist 33(2/3): 87-108. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M., Crombach M.J. & Voeten M.J.M. (1998), Task attraction as a determinant of intended effort on curricular tasks, Scientia Paedagogica Experimentalis 35(2): 493-512. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. & Pintrich P.R. (25 augustus 1997), Integrating motivation and cognition: The roles of motivation, interest, and context in learning and self-regulation (Lezing). Athene. overig
  • Boekaerts M. (15 augustus 1997), Coping and effort management in self-regulated learning (Lezing). Chicago. overig
  • Vermeer H.J., Boekaerts M. & Seegers G.H.J. (14 juli 1997), Gender differences in cognitive and affective variables during two types of mathematics tasks (Lezing). Lahta, Finland. overig
  • Boekaerts M. (1997), Affect, emotions, and learning. In: Anderson L.W. (red.) Teaching and teacher education. Oxford: Pergamon. 402-407. boekdeel
  • Boekaerts M. (1997), Redactielid Studiehuisreeks . tijdschriftredactie
  • Boekaerts M. (1997), Redactielid Learning and Instruction . tijdschriftredactie
  • Boekaerts M. (1997), Redactielid Scientia Paedagogica Experimentalis . tijdschriftredactie
  • Boekaerts M. (1997), Redactielid Review of Research in Education . tijdschriftredactie
  • Boekaerts M. (1997), Capacity, inclination, and sensitivity for mathematics, Anxiety, Stress and Coping 10: 5-33. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M., Otten R. & Simons P.R.J. (1997), Een onderzoek naar de bruikbaarheid van de ILS. Leerstijlen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, Gender Studies 22(2): 15-36. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (1997), Samoregulisano ucenje na spoju kognicije i motivacije [The model of self-regulated learning], Psihologija U Svetu 2(1): 44-57. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (1997), Self-regulated learning: A new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers, and students, Learning and Instruction 7(2): 161-186. 'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Boekaerts M. (1997), Zelf-regulerend leren bevorderen met behulp van het zes-blokkenmodel, Studiehuisreeks 18: 32-57. artikel in een tijdschrift

Geen relevante nevenwerkzaamheden

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.