Een klantenkaart is een goudmijn aan informatie voor supermarkten
In de media beeld: Getty Images via Unsplash+
Supermarkten verzamelen veel informatie over hun consumenten door het gebruik van een klantenkaart. Dat is waardevolle informatie, vertelt Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar Recht en de Informatiemaatschappij, aan Quest: ‘Consumenten onderschatten welke waarde hun gegevens voor de supermarkt hebben.’
Als je je klantenkaart gebruikt om korting te krijgen op je boodschappen, verzamelt de supermarkt een schat aan informatie over jouw koopgedrag. Denk aan wat je koopt, wanneer je dat doet, hoe vaak, op welk tijdstip en in welke vestiging. ‘Met de data die een supermarkt over je verzamelt, krijgt het bedrijf een schat aan kennis over haar klanten’, vertelt Gerrit-Jan Zwenne. ‘Dat biedt niet alleen kansen om de voorraad en logistiek slimmer te regelen, maar ook om klantloyaliteit te versterken en gerichte aanbiedingen te doen, zelfs buiten het eigen assortiment.’
‘Ik vermoed dat de meeste consumenten onderschatten welke waarde hun gegevens voor de supermarkt hebben’, stelt de hoogleraar. ‘Voor de consument zal de waarde wellicht beperkt zijn, voor de supermarkt is die zonder meer groot.’