In hoeverre zijn de aangekondigde asielmaatregelen van het nieuwe kabinet haalbaar?

Het nieuwe kabinet wil het aantal asielzoekers dat naar Nederland komt terugdringen met een aantal maatregelen op het gebied van het asielbeleid. Mark Klaassen, universitair docent Immigratierecht hierover aan het woord in de Telegraaf.

Het akkoord bevat het intrekken van de Spreidingswet, een beperking van het recht op gezinshereniging en het uitroepen van een crisis om bepaalde wetsbepalingen buiten toepassing te verklaren. Het doel van de vier partijen is dat Nederland zich ‘tot de categorie lidstaten met de strengste toelatingsregels van de EU’ kan scharen, bericht de Telegraaf.

Volgens Klaassen zullen de plannen lastig tot niet uitvoerbaar blijken te zijn. Hij vraagt zich af ‘waar de schuld zal worden neergelegd als de beleidsvoornemens niet lukken’. Ook het plan om asielaanvragen voor twee crisisjaren niet te behandelen kan niet, omdat het EU recht hier niet in voorziet en prevaleert boven het nationale recht.

Meer weten?

Lees het volledige Telegraaf artikel (€)

Foto bovenaan: Lars Dunker via Unsplash