Opiniestuk: uitlatingen Wilders grievend en ontoelaatbaar

Onlangs was bij de opening van het Nationaal Holocaust Museum in Amsterdam, president Herzog van Israël aanwezig. Tegelijkertijd vond buiten een protest door pro-Palestina demonstranten plaats. Wilders’ reactie hierop was, 'Het riekt naar een politieke actie van de extreem linkse burgemeester van Amsterdam. Onverantwoord.’

Demonstratierecht

Wat een eerzame herdenking had moeten zijn ontaardde in een wanorde met hier en daar openlijk antisemitisme. De wet openbare manifestaties en de Amsterdamse demonstratieverordening staat een dergelijke demonstratie echter toe. Ook het Europees Hof voor de Rechten van de Mens staat toe dat demonstranten op zichts- en gehoorafstand van het doel moeten kunnen worden gezien en gehoord.

Instituties van de rechtsstaat intact laten

Wim Voermans, hoogleraar Staatsrecht, schrijft in zijn opiniestuk in het Parool, dat zijn uitspraken principieel bezwaarlijk zijn, maar ook ondermijnend voor de formatie. Het is goed om kritiek te hebben, maar je moet niet tornen aan de instituties van de rechtsstaat, zeker als je daarin als grootste partij de verantwoordelijkheid draagt. Kritiek moet wel een juiste voorstelling van zaken geven m.b.t. de rol of het handelen van een overheidsinstelling, maar ook mag de kritiek niet beledigend zijn of op de persoon gericht.

Voor Wilders lijkt het spreekwoord, een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken, in dit geval op te gaan.

Meer weten?

Lees het volledige opiniestuk in het Parool

Foto Koshu Kunii via Unsplash