Destijds vereiste tweederdemeerderheid in Tweede Kamer voor nieuwe pensioenwet niet gehaald

Drie hoogleraren, waaronder de Leidse hoogleraar Staatsrecht Wim Voermans, hebben op 29 mei 2023 een brandbrief naar de Eerste Kamer gestuurd over het nieuwe pensioenstelsel. De kritiek richt zich niet zozeer op de inhoud van het nieuwe pensioenstelsel, maar het feit dat de vereiste tweederdemeerderheid in de Tweede Kamer volgens de Grondwet moet zijn gehaald bij stemmingen over de inkomens van parlementariërs.

Ongrondwettelijk

Tegenstanders van de nieuwe pensioenwet - SP en 50Plus - hebben de hoogleraren Wim Voermans (Universiteit Leiden), Joost Sillen (Maastricht University) en Paul Bovend’Eert (Radboud Universiteit) om advies gevraagd en kondigen aan een beroep te doen op het bezwaar van het drietal dat de nieuwe pensioenwet ongrondwettelijk is.

Technische aanpassing

Het kabinet is namelijk van mening dat het hier om een technische aanpassing gaat die Kamerleden niet direct raakt. De drie hoogleraren weerleggen dit argument en stellen dat de Grondwet geen onderscheid maakt tussen technische en niet-technische veranderingen. Daarnaast vindt het drietal dat de wijziging wel gevolgen heeft voor de parlementariërs.

De kritiek van de hoogleraren op de ongrondwettelijkheid heeft de Eerste Kamer er niet van weerhouden om op 30 mei 2023 de nieuwe Pensioenwet alsnog aan te nemen.

Meer weten?

Lees de artikelen in: